Kőbányai János: Fedezd fel Izraelt! (Budapest, 1990)

Izrael: modern Bábel

te Izrael államot 6 nappal a megalakulás után (1948. május 21-én), majd szintén a Szovjetunió­hoz hasonlóan megszakította a diplomáciai kap­csolatokat 1967-ben, a Hatnapos háború után. Ezt a lépést ma már a Szovjetunióban is hibás­nak, elhamarkodottnak tartják, s mint a „nyílt­ság” korszakában felszínre kerülő vélemények­ből és információkból értesülhettünk, a szovjet vezetés meglepődött Magyarország akkori gyors „fölzárkózásán” - ugyanis Magyarország különleges viszonyai miatt (a két-háromszáz ez­res magyar ajkú izraeli népességnek erős családi kapcsolatai vannak az óhazával) ez nem volt vár­ható, és nem is számítottak az automatikus sza­kításra. Az önálló politikai kezdeményezés jelei elő­ször 1984-ben mutatkoztak meg a Magyar Ho­locaust 40. évfordulóján, amikor az izraeli állam­polgároknak, hasonló feltételekkel, mint a többi nyugati állampolgárnak, megengedték a beuta­zást Magyarországra. Enyhült a Magyarország­ról Izraelbe kiutazók elbírálása is; noha 1988-ig meghívó levelet, illetve rokonsági fok bizonyí­tását kellett felmutatni. 1988. január 1-jétől az utazás állampolgári joggá vált; már senki sem kényszerül be nem pecsételt vízumokkal hipok­­rita módon a családi kapcsolatokat titokban fenntartani, mint a „pangás” évtizedei babiloni fogságában. 1988. március 14-étől pedig már - igaz, névleg más, svájci és svéd — követségek fennhatósága alatt érdekképviseleti irodákat nyi­tottak Tel-Avivban és Budapesten. Itt a konzuli ügyvitelen kívül kereskedelmi, kulturális és po­litikai feladatokat is elláttak. Például az utóbbi éveknek az volt a fejleménye, hogy noha hiány­zott még a teljes diplomáciai elismerés, az állam­közi és kereskedelmi kapcsolatok mégis sokkal élénkebbek voltak, mint 1967-ig. (Például az utóbbi évben az izraeli és a magyar kormány több tagja is hivatalos munkalátogatást tett.) Nagy valószínűséggel - erről több sajtóközle­mény is megjelent - mire ez a könyv megjelenik, a jelenlegi érdekképviseleti irodák homlokán kék-fehér Dávid-csillagos, illetve a piros-fehér­­zöld zászló lengedez. (Könyvünk anyagát sajtó alá rendezve ért a várva várt örvendetes hír: 1989. szeptember 17-én Horn Gyula magyar és Mose Arensz izraeli külügyminiszter aláírta a két ország diplomáciai kapcsolatfelvételéről szóló okmányt Budapesten.) A fölújult kapcsolatoknak szerencsésen már bővülő irodalmi vonatkozásai is vannak. Ez azért is segíti utazásunkat, mert egy nép lelküle­­te, egy ország hangulata - s különösen olyan né­pé, amelynek nyelvén oly nehéz beszélnünk- legjobban az irodalom közegén közvetítődik. A közelmúltban jelent meg a világszerte legjob­ban ismert izraeli író, Amosz Oz regénye, a Mi­chael, Michael amely érzéki elevenséggel idézi fel az író szülővárosának, Jeruzsálemnek az atmosz­féráját; valamint a Keresztül-kasul Izrael földjén 1982-ben című riportkönyv. Ez utóbbi kitűnően mutatja be az ország tengernyi politikai, etnikai, kulturális árnyalatát. (Sokadik átfésülésünk ide­jén A Gonosz tanács hegye című, három kisre­gényt tartalmazó Anosz Oz könyv is megjelent.) A. B. Joshua Szeretők című regénye ugyanezt a sokszínűséget remek ízeket, szagokat, színeket felidéző, hangulatteremtő erővel egy nagyre­gényben ábrázolja. A Múlt és Jövő című, 1989-től negyedévenként megjelenő zsidó kulturális fo­lyóirat rendszeresen közöl izraeli írókat, költő­ket. S ne feledkezzünk meg itt egy magyar alko­tóról. Kardos G. György trilógiája, az Ávrahám Bogatir hét napja, a Hova tűntek a katonák és a Tör­ténet vége a mai magyar irodalom legjobb értéke­ihez tartozik, de az izraeli történelem egyik hű és egyik legláttatóbb tükre is. (Miután tucatnyi nyelvre lefordították, az Ávrahám Bogatir hét nap­ja nemrégiben héberül is megjelent, nagy sikert aratva.) Nemcsak a születő állam írói krónikája, de az azokban megrajzolt figurák is - a kibuc­­nyik, a mosávnyik, a fiatal szabre (izraeli benn­szülött) —, mert igazi író festette le őket, máig ér­vényesek, élőek. (Jómagámat a kibucban és a mosávban ezek az olvasmányélmények igazí­tottak el a mindennapi kommunikációban.) Izrael: modem Bábel 1. EMBEREK Izraelnek a függetlenség kikiáltásakor körülbelül 650 ezer zsidó lakosa volt. Ez a létszám négy év alatt a duplájára nőtt. Miután megszűnt a brit fennhatóság, megnyíltak a határok és a ciprusi koncentrációs táborok kapui, ahol az Izraelben letelepedni szándékozó Holocaust-túlélőket újabb táborok zárták el az ígéret Földjétől. Izrael alapítói, s majd első tömegei tehát javarészt Eu­rópából származnak. Ők az askenázi zsidók. Az askenázi szót eredetileg a német zsidókra alkal­mazták, a középkorban. Ez a jelentéstartalom 14

Next