Kőbányai János: Izrael az új népvándorlás korában, naplók, interjúk, riportok, esszék, 1984-2018 (Budapest, 2018)

III. Kettős gyökér

KETTŐS GYÖKÉR Novellákkal kezdtem; kafkai stílusban, absztrakt témákkal: konkrét hely és idő nélküli szürrealista történetekkel. Egyre inkább elmélyedve az izraeli élet valósá­­gában, az elbeszéléseim, majd később a drámáim megközelítési módja egyre reá­­listábbra váltott. Első regényemet, a Szeretőket a jóm kipuri háború után írtam. Ezt még öt másik követte. Ez az utam: a regény, a próza, drámák. Azaz a fikció. A hatnapos háború után bevetettem magamat az Izraelben dúló ideológiai küz­­delmekbe is. Részt vettem a létünket érintő kiapadhatatlan vitákban. Esszéket ír­­tam a cionizmusról, a diaszpóráról s az izraeli-palesztin konfliktus etikai problé­­máiról. A megnövekedett ״területekkel” új helyzettel kerültünk szembe. Kik lakják ezeket a területeket? Arabok, palesztinok? A jobboldal szerint nem léteznek pa­­lesztinok. Az irodalom, s különösen a fiatal irodalom nagy többsége a béke, a pa­­lesztinokkal való kompromisszumos kiegyezés mellett szállt síkra. Ez Izraelben azt jelenti, hogy a politikai-szellemi küzdelem baloldalán foglaltunk helyet. Ez irá­­nyitotta évtizedes harcunkat a jobboldal és a kormányai ellen. Most - 1994 nyarán - nagyon boldogok vagyunk, mert a friss események bennünket, az akkori hely­­zetfelismeréseinket, prognózisainkat igazolnak. Az álmaink beteljesedtek. Hiszen állandóan ezt hajtogattuk: a ״területekről” ki kell vonulnunk. El kell ismernünk a palesztin nép létét. A saját önmeghatározásukhoz való jogot. A Jordániával történő megállapodás nem nagy újság, ennek a szükségességét mindenki elfogadja. Az igazi áttörést az jelentette, hogy a palesztinokkal közvet­­lenül álltunk szóba. Mégpedig a PFSZ-szel, amelyet az izraeli közvélemény nagy része eddig terrorista, gyilkos szervezetként könyvelt el. A palesztin nép elnyo­­mása súlyos teherként nyomta a szívünket és lelkiismeretünket, különösen az utóbbi évtizedben. Az ott állomásoztatott katonák és a telepesek viszonya az arab lakossággal megmérgezte az egész izraeli társadalmat, s ezen belül is a fiatal nem­­zedékeket. A zsidó nép abban a hitben élt mind a múltban, mind a modern korban, hogy harcait az önvédelem igazsága vezérli. Az igazság hiánya bemocskol bennün­­két. Fokozatosan rombolta szét az értékeinket, az erkölcsünket. A fiamat nemcsak azért engedtem rossz szívvel Hebronba, Gázába vagy hasonló helyekre ״rendfenn­­tartani”, mert ott fokozott veszélynek van kitéve, hanem azért is,' mert nem tudom azt az igazságot az oldalunkon, amelyért érdemes meghalni. Arra a mindenki előtt ismert tényre, hogy ott asszonyok, gyermekek az ellenfelei, csak borzadállyal tu­­dók gondolni. Nem állítom, hogy az arabok ellenünk folytatott küzdelme igazsá­­gos lenne, s hogy az ő oldalukon nem követtek-követnek el szörnyűségeket. Mióta 1986-ban kinyilatkoztatták, hogy hajlandók elismerni bennünket, nekünk is köte­­lességünk lett volna a hasonlóan kölcsönös gesztus megtétele. Nem tettük meg. Pe­­dig ezzel az intifada mindkét oldalról elkövetett borzalmainak elejét lehetett volna venni. Szerencsére most megkönnyebbültünk. Nem mondom, azt, hogy a konfliktusok sorozatának vége szakadt, hogy már megérkezett a Paradicsom. Épp ellenkezőleg: 214

Next