Kőbányai János: Koronavírus idején. Naplók és nekrológok (Budapest, 2022)

"Nem hatalommal, hanem szellemmel"

118 József származása. 13. Majd József magához hívatta atyját, Jákobot, het­venöt lelket számláló egész rokonságával együtt. 14. Jákob tehát leköltözött Egyiptomba, s ott halt meg ő is, atyáink is. Szikembe szállították és abba a sírba temették el őket, amelyet Ábrahám ezüstpénzen vett meg a szikemi Hémer fiaitól.” A születés ünnepére először harmadik gimnazistaként mentem el az alma mate­rem, a Jóska (József Attila - eredetileg, s most újra Cisztercita­­ Gimnázium) melletti Szent Imre-templomba a karácsonyfa alá tett félhosszú szárú antilop ci­pőben, amely bámulatos könnyed ritmust adott a járásnak, amitől az ember nagy­fiúnak érezhette magát Hogy miért mentem el? Bizonyára a nagyfiúvá fejlődés is belejátszott, hogy megmártózzak valami másban, idegenben, nem hivatalosban. S nem különben az orgona zsongása is vonzott, ami szintén akkor ragadott ma­gával - a beatzenével párhuzamosan -, leginkább Bach toccatái és fúgái, amelyek lenyűgöző hatásukban vetekedtek az Illés és az Omega együttesek dalaival, a Beatlesről nem beszélve. Amikor fölzendültek a sípok, amelyek engem is fölemel­tek, sajnáltam, hogy nem tartoztam a templom közösségéhez, azonban a pap ke­netteljes szavaira váltva, büszkén ereszkedtem vissza kívülállóságomba. Ama betlehemi karácsony óta rendszeresen eljárok éjféli misére. Szeretem a ho­­mília műfaját. Mégpedig kollegiális kritikával, ugyanis miután a rendszerváltáskor a száműzött Raj Tamás rabbit visszavette a hitközség és vele népes kitét kapott, a rabbi nélkül maradt Teleki téri imaházban tíz éven keresztül - hiszen ez írói fel­adat - én adtam a párását savuát, a heti szakasz magyarázatát. Jeruzsálemben a tőlem köpésre fekvő Cion­hegyi Mária menybemenetele templomba jártam évente. Az utóbbi években izraeliek töltik meg a templomot, szinte kiszorítva a keresztényeket, talán azért­­ is­­, mert a templom német jezsuitái nemcsak kitűnő orgonistákkal, de nagyszerű trombitásokkal, énekesekkel dúsították a zene sok­­szövetűségét. Úgyhogy héberül is kénytelenek voltak megszólaltatni az igét és a történetet, azon a nyelven, amelyen eredetileg is zajlott az eredet sztorija, s amely 4-5 buszmegállónyira arrébb esett meg, de Arafat Ramallahba visszatérése után - nem úgy, mint 1983-ban, amikor ott jártam - jól őrzött sorompók vágják el az izraeli közönség elől a Születés templomát. „16. Amikor már közel volt az Istentől Ábrahámnak tett Ígéret ideje, a nép egyre nőtt és szaporodott Egyiptomban, 17. amíg csak egy más király nem vette át az uralmat Egyiptom fölött, aki nem ismerte Józsefet. 18. Ez álnok módon bánt a nemzetünkkel: azzal sújtotta atyáinkat, hogy ki kellett tenniük csecsemőiket, hogy ne maradjanak életben. 19. Ebben az időben született Mózes, aki Isten kedveltje volt. 20. Három hónapig az apai házban táplálták, és amikor kitették, a fáraó lánya vette magához és fia gyanánt neveltette.

Next