Kőbányai János: Magyar siratófal (Budapest, 1990)

„Miki bácsi”

dolgoznak. S a színészek, a színészei is. Mindegy, ha az év­tizedek során pocakot eresztettek, megritkult a hajuk, vagy ha a szakma kivetette őket, és taxisofőrként, vidéki tánccso­­port-vezetőként keresik is a kenyerüket. Ez nem ok arra, hogy ne kapaszkodjon újra össze a kezük a körtáncban, „ha újra együtt a nagy csapat”. A „kinti” világ értékítéleteit félre­téve: egyenrangúként. Sokan vetették fel - magam is - Jancsó Miklós „házassá­gát” Hernádi Gyulával. Hogy jót tenne neki, ha más irodalmi anyaggal dolgozna. Ez „kívülről”, a hideg, „termelési” érvek oldaláról talán logikusnak tűnik föl. De van más logika is. Az ember nem „jobbság”, „eredményesség” talmi versenye alapján választ barátot, társat. S van olyan alkotó folyamat, közösség is - igaz, egyre ritkábban -, amelynek hajtóerejét ezek a „magánügy” szférájába szorított intuitív érzések táp­lálják. Nem a két évtizedes együttműködés rendhagyó (margi­nális), hanem az alapja, az ugyanennyi ideje élő barátság. Kinek van manapság húsz éve kitartó barátja? A Jancsó-forgatás: sziget, azium, sajátos törvények, nehéz­kedési viszonyok alapján forgó bohém bolygó. (A való világ­gal csak az aggodalmas képpel fel-felbukkanó gyártásvezető köldökzsinórja köti össze.) Ezen a bolygón nemigen különül el az, ami a kamerák előtt és mögött történik. Egyetlen össze­függő, összekapaszkodó tánc, éneklés, percről percre változás folytonos mozgása-rítusa. Egy emberléptékű közösségi lét sajá­tos lenyomata, atmoszférája. Ennek a percnyi volta tudatában­­szorongásában felfokozott életnek a lázrózsái, tajtéka rendező­dik, sűrűsödik az éppen aktuális forgatókönyv sztorija köré, s kerül föl a celluloidszalag másfél órányi lezárhatatlan lezárt­ságára. S én hogy kerülök ide a taxiba, ifjúkorom (nemzedékem) bálványa mellé? Hogyan került a kezembe legfrissebb forgató-67 gr

Next