Kőbányai János: Magyar siratófal (Budapest, 1990)

Az azonosság muzsikái

kemény hangzását idézték vissza, és kamaraformációs megszó­laltatásban, amely a rock elementáris erejével hatott. (Szem­ben a zongorakísérettel előadott Török Erzsi-féle klasszicizáló interpretálással, avagy a rádióban ma is hallható, stílustalan nagyzenekari feldolgozásokkal.) Hatásukra egy szunnyadó, ér­lelődő igény kelt föl Csipkerózsika-álmából. Tudományos, pedagógiai, szervező tevékenységük során egy mozgalmat segí­tettek világra, amely néhány éves bábáskodás után mára orga­nikus talajt, hátországot (kultúrát) teremtett maga köré. „Nem úgy van most, mint volt régen” Sebőék stafétabotját, karizmaörökségét a Muzsikás együttes vette át. Sokáig az autentikus tábor (Jánosi, Méta, Kalamajka együttesek stb.) megingathatatlan bástyájának számítottak, s az ő holdudvarukból nőttek ki az autentikusok újabb képviselői is (Téka, Űj Stílus). Másfél évtizedes, műsorról műsorra, lemezről lemezre vé­gigkövethető pályafutásuk, az organikus, a muzsika belső öko­nómiája diktálta apró rezdülések, változások fejlődésének pél­dája. Munkásságuk során a reprodukált anyag mozgó, élő nép­zenévé vált. Újra eredeti lényegévé: a művelői, hallgatói által érzékelt világ hangulatai, érzései, ritmusai médiumává. Tehát az egyszer már elfagyott, eltemetett, ezért mesterségesen re­konstruált anyagról kiderült: tartalmaz még olyan betokoso­­dott mikroorganizmusokat, amelyek megfelelő hőmérsékleten, táptalajon képesek ismét önálló életre kelni, alkalmazkodva tovább osztódni-fejlődni a megváltozott viszonyok között. A. huszadik század harmadik harmada nem tervezetten, de be­­szüremlett a Muzsikás zenéjébe. Médium-személyiségük nyi­tottsága, toleranciája befogadta-fölfogta a jelen élő valóságá­92

Next