Kőbányai János (szerk.): Holokauszt olvasókönyv (Budapest, 2016)

Heller Ágnes: A holokauszt és a nemzedékek

3. A túlélők között gyakran tapasztalható általános lelki eltompulás vagy teljes kiürülés, érzéketlenség önmaguk és a világ dolgai iránt. 4. Ugyancsak gyakori jelenség a túlélők között a nagyfokú, sőt szélsőséges bizalmat­­lanság - a kívülről jövő segítség, együttérzés, részvét elutasítása. Aki egyszer már megtapasztalta, hogy az egész világ ellene van, könnyen hajlik arra, hogy a feléje irá­­nyúló jóakarat mögött is hamis indítékokat, megtévesztő szándékokat gyanítson. 5. A félelem, a szorongás, a bűntudat, a gyanakvás, a bizalmatlanság lelki mecha­­nizmusai a túlélők egész hátralévő életét megmérgezhetik, a már egyszer átélt traumatikus helyzet örök foglyává tehetik őket, s a legkülönfélébb lelki meg­­betegedések, pszichoszomatikus zavarok forrásaivá válhatnak. Lifton hangsú­­lyozza azonban, hogy létezik más megoldási lehetőség is: a freudi értelemben vett ״gyászmunka” végigvitele, a traumatikus élmények pozitív pszichés ener­­giává való átalakítása - amelynek során a túlélő igyekszik megtalálni további életének értelmét (a tanúságtételben, a megmaradottak spirituális, politikai vagy társadalmi megújhodásában, az emberi jogok, az igazság védelmében és így tovább) anélkül, hogy megtagadná vagy elfelejtené a múltat. A nemzetközi pszichiátriai, pszichoanalitikus szakirodalom többnyire meglehetősen riasztó, tragikus képet fest a túlélőkről, mély, szinte gyógyíthatatlan lelki sebeikről. A tünetek feltárása és a terápiái lehetőségek körülhatárolására irányuló törekvések már közvetlenül a második világháború után megindultak, elsősorban az Angliában élő Anna Freud kezdeményezésére, aki - munkatársaival, köztük József Attila egykori analitikusával, Gyömrői Edittel együtt - létrehozott egy gyermekotthont, ahová olyan gyerekeket helyeztek el, akik szüleiket, hozzátartozóikat elveszítve maradtak élet­­ben.5 A gyermek túlélők vizsgálata szinte külön területévé vált az analitikus pszicho­­terápiának - napjainkban e terület vezető szaktekintélye az Egyesült Államokban élő dr. Judith Kestenberg, aki tekintélyes anyagot gyűjtött össze a világ legkülönbözőbb részein élő - és időközben felnőtté vált - gyermek túlélőkről. Kestenberg tapasztala­­tai alapján arról számol be, hogy az üldözött gyermekek az átélt szörnyű élmények hatására elsősorban önkifejezési és kommunikációs képességeiket vesztették el, s alap­­vetően sérültek azok a kapcsolati rendszerek, viszonyulási sémák, amelyek a normális körülmények között szocializálódó gyermek életét, fejlődését végigkísérik. A túlélő gyermeknek nemcsak a szenvedés élményével kellett megküzdenie, hanem új társadal­­mi és személyes identitást kellett kialakítania egy holokauszt utáni kultúrában, új struk­­túrákat és technikákat kellett megteremtenie ahhoz, hogy normális családi és közös­­ségi életet élhessen. Ehhez azonban a túlélők többnyire kevés segítséget kaptak kömye­­zetüktől, és a mélységesen traumatizált emberekkel a mentálhigiéniai, pszichoterápiás praxis nem tudott mit kezdeni - eltekintve néhány olyan terapeutától, aki hivatásának tekintette, hogy éppen ezekben az esetekben próbáljon segítséget nyújtani.6 De akár gyermekként, akár felnőtt fejjel élte túl valaki a holokausztot, a pszicho­­analitikusok szerint mindenképpen olyan regressziónak esik áldozatul, amely a kis­5 E. L. Gyömrői: The Analysis of a Young Concentration Camp Victim. The Psychoanalytic Study of the Child, 1963. 18. sz. 484-510. 6 J. Kestenberg - Y. Gampel: Growing Up in a Holocaust Culture. Israel Journal ofPhychiatry and Related Stiences, 1983.1-2. sz. 129-146. 40 H0L0KAUSZT-01VASÓKÖNYV

Next