Kőbányai János (szerk.): Holokauszt olvasókönyv (Budapest, 2016)

Ormos Mária: A gyilkosságról és hazugságról

tói kezdve Szinetár György, Ferenczi István, Hahn Fanny, Rappaport Samu (József Attila barátja) sokan szerepeltek benne. Hosszú ideig őriztem, aztán elkallódott. Gépírásbetűvel sorba szedtem a neveket, akik a tanulmányokat írták, és az egészen keresztülvezettem egy modern Kassák stílusú grafikát. Akkor ezt a stílust tanultuk a Bortnyiknál... A Reklámélet című lapban megjelent egy illusztrált közlemény arról, hogy megnyílt a Bortnyik-iskola, ahol modern művészetet, formatervezést lehet tanulni. Felmentem hozzá, és elmondtam, hogy nyomdász vagyok, szeretnék továbbfejlődni. Ő azt vála­­szólta: ״Rendben, 20 pengő havonta a tandíj.” Ez elég kemény dolog volt, mert 56 forint volt a havi fizetésem, és azt mind hazaadtam anyámnak, hogy megéljünk hárman. A nagyanyám már nem élt, a bátyám másodszor járta a harmadik osztályt, és csak 19 éves korában érettségizett. Bortnyik nagyon szeretett, ő is szegény családból származott, a növendékei nagy általánosságban a pesti gazdag famíliák gyerekeiből tevődtek ki, nem vette szigorúan a fizetést. Az egész életemet meghatározta, hogy ebbe a kreatív körbe kerültem. Csillag Vera, Bálint György felesége járt oda. Weisz Zsófi divattervező, egy újságíró felesége, gyönyörű nő volt, Vásárhelyi Győző, aki ké­­sőbb Vasarely néven lett világhírű, Halász János, aki John Halas néven lett Oscar­­díjas, forradalmasította az animációs filmezést. Irsai István, aki később a tel-avivi operaház első hegedűse lett, nagyon jól festett. A Nagymező utca 4. szám alatti ötemeletes ház tetején volt Bortnyik nagy mű­­terme, ott tanultunk, és onnan nyílt a mester külön műterme és lakása, az egész szintet elfoglalta. Ő akkor nemrég tért vissza Weimarból, és az ott működő Bauhaus tanrendje szerint foglalkozott velünk. Tanultunk színismeretet, mértani rajzot, axo­­nometrikus formatervezést, alakrajzot. Munka után minden délután odamentem, és ott voltam sokszor 8-ig, 9-ig, amíg az utolsó gyerek is el nem ment. Dolgoztam, mint egy güzü, és eléggé szép eredménnyel, mert már egy-másfél év után voltak megbízásaim is. Nem kis mértékben Bortnyik jóvoltából, mert ő tudta, hogy milyen szűkös körülmények között élek. A Piatnik kártyagyár igazgatója, Rosner úr jó barátja volt, s ő mindig ellátott egy kis munkával, úgyhogy két év múlva kétszer annyit ke­­restem a különmunkákból, mint a fizetésem. Csináltam mindent, plakátot, prospek­­tust, meghívót, cégkártyát, levélpapírt; ami jött. Később a Wander gyógyszergyárnak - ma Kőbányainak hívják - is dolgoztam. Készítettem gyógyszerkatalógusokat, do­­bozokat, ismertetőket, reklámkártyákat. Nagyon jó iskola volt. Az író barátaimmal mégsem a Bortnyik-iskolában hozott össze a sors, hanem a Nyomdász Iparitanuló Iskolában, ahol megismerkedtem Mónus Illés, a Szociálde­­mokrata Párt ideológusa fiával, Ervinnel. Mónus Illés a fiát Svájcban érettségiztette francia iskolában. Ervin anyanyelvi szinten tudott németül, franciául és angolul, ő volt az első olyan ember, akit szívbéli barátomnak mondhattam. Együtt jártunk tú­­rázni vasárnaponta. Szinte ״érettségiztem”, annyit tanultam tőle. Amikor Ausztriában túráztunk, tőle ragadt rám a német nyelv. Később, amikor már jobban ment a sorom, egy idős hölgyhöz jártam németórákra. Mónus Ervin bevitt a nyomdászok szavaló­­kórusába, amelynek a vezetője Ascher Oszkár volt. Azok megválasztottak titkárnak, ami azt jelentette, hogy én beszéltem meg a fellépéseket, én terveztem meg a mű­­sorokat, amelyek programját kinyomtattuk a Világosság Nyomdában, a szocdem párt nyomdájában. Bementem a szakszervezet pénztárosához, Jeret Mór bácsihoz; SZÁNTÓ TIBOR ״ ןA NAP OLYAN, MINT A SZERETET, A SZERETET OLYAN, MINT A NAP" 589

Next