Kőbányai János (szerk.): Kertész napló. Saul fia-napló (Budapest, 2016)

1 Kertésznapló 2002

Itt kezdődött a ״nagy” meg nem ismerés. Amire csak most, oly szégyenletesen későn, jövök rá. S ha a Nobel-díjat akarom magyarázni, elfogadni, akkor ezt a kul­­csőt kell megtalálnom, s a nagyság zárába illesztenem, amelyet - némi joggal ­­asszociálunk a díjhoz, amellyel Kertész most egy Janus Pannoniustól Ady Endréig, Balassi Bálinttól József Attiláig tartó sort előz meg a világ (eljismerő szemében és gesztusában. Hogy az író akkor is író, sőt, akkor a legigazibban az, ha képes nem írni, nem megszólalni, nem publikálni. Imrének nem volt kézirata, mert nem szók­­tak kéziratai lenni. Nem úgy, mint nagy általánosságban az íróknak. Nem szokott csak úgy írni, mint általában az írók. S különben is, már megírta, amit akart, mint ahogy általában az írók nagy része: nem. Neki nem programja, mestersége, hivatása volt, hanem egy tapasztalata, egy (világ)látása, egy furcsa és összetett érzése, ame­­lyet makacs pontossággal és nosztalgiával az írásában (zenéjében) ismét fel akart idézni. Azt az élményt, amelyet ״szerencséje” Auschwitzban juttatott neki, a ״mu­­zulmán”-állapotot lét és nemlét határán. (Lásd erről 1960-ban kelt, megrendítő, s szerintem kulcsbejegyzését, ami csak a mi közlésünkben olvasható, a könyvvé ren­­dezett Gályanapló 1963-as feljegyzésekkel indul.) Talán inkább már másvilági em­­léket, egy édes, bordó égaljú, hűvös érzést, amely minden emberi lény sajátja lesz majd egyetlen pillanatban: a saját haláláéban. Csak ezt a legritkább esetben szokták visszahozni az életbe, s még ritkábban szokták a művészi kifejezés tárgyául és mércéjéül választani. Ez a nagyság kulcsa: az (élet)veszélyes következetesség, amely Kertészt ennek az ajándéknak - Auschwitz ajándékának! - megérzékítése igényére összpontosította, s mellőle egész életén keresztül el nem tántorította. Amihez előbb meg kellett alkotnia a csizmáktól széttiport személyisége roncsaiból ama maga gyémántkeménységű, a törékenységéből és sebezhetőségéből fölépítő, in­­dividuumát, amely képes volt újra szembenézni ezzel az élménnyel. Ezt, persze, csak most, oly elkésetten, tudtam meg, de nem hibáztathatom magamat a megadó pálfordulásom után belém költözött szégyennel, mert mindezt most sem foghat­­nám fel, ha nem tájékozódom - az Imréétől elvált, s Pap Károlyon át másik hősö­­mig, Ámos Imréig tartó utam (barátkozásaim) - annak a kutatásnak a nyomában, hogy kik építették nem csak a zsidó egzisztenciából, egyébként végső soron abból, és a zsidó kultúrából a művészetüket? - végül is elvezetett Ámos Imre Szolnoki vázlatkönyve lapjaihoz - a másik nagy tudósításhoz, amikor a pillanat nem is mér­­hető villámlásában, Ámos Imre (szintén 1944 apokalipszisében) átment a létet a nemléttől elválasztó kapun, s onnan utoljára visszatekintve egy hatalmas látomásba fogta be a világát, amire már rávetült a visszavonhatatlan elmúlás árnyéka -se dokumentummal való elmélyült (kiadói és esszéiről) foglalatosság fogékonnyá tett a Nobel-díj, s a nyomán keletkezett vívódó, zavart örömöm igazolása okán ma­KERTÉSZNAPLÓ 2002 29

Next