Komlós Aladár: Irodalmunk társadalmi háttere (Budapest, 2006)

V. Irodalmi életünk tüneteit ezúttal szocioógiai módszerrel fogjuk vizsgálni

minden gondolkodás alól. De csak addig, míg rá nem jövünk, hogy ugyanaz a nép más viszonyok kö­­zött egészen más eredményt mutat fel. Hogy például a magyarság százötven év óta a nagyszerű költők egész sorát termi. Mit szólnánk ahhoz a tanférfiú־ hoz, aki a különbséget, amely, mondjuk, egy bel- és egy külvárosi iskola növendékei teljesítményének égé­­szében az előbbiek javára mutatkozik, ezek nagyobb tehetségével próbálná indokolni, a diákok családi környezetének, életviszonyainak, az onnan maguk­­kai hozott műveltségi készletnek és érdeklődésnek stb. vizsgálata helyett? A fajelméleti feltevések helyett többet ígér megvizs­­gálnunk, nem magyarázza-e meg a magyar művelő­­dés sajátos útját társadalmunk szerkezete. Eddig meglehetősen elhanyagoltuk ezt a módszert. Ideje ki­­sérletet tennünk vele. Nem mintha azt hinném, hogy a társadalmi helyzet alapján az irodalmi élet minden jelenségét meg lehet fejteni. Hiszen ha például a két Kisfaludy-testvér közül az egyik a nemesi osztálygőg merev képviselője, a másik meg a reformszellem egyik szabadelvű megtestesítője, akkor nyilvánvaló, hogy egy író megértéséhez nem elég társadalmi helyzeté­­nek figyelembevétele, lélektani vizsgálat is szükséges hozzá. Ha viszont meg akarjuk érteni, miért különb költő József Attila, mint egy teljesen hasonló szem­­léletű elvtársa, nyilvánvaló, hogy ennek megvilágítá­­sára megint nem elegendő a szociológia, ehhez esz­­tétikai érzékre és szempontokra van szükség. Még egy darabig folytathatnám a jelenségek felső­­rolását, amelyeket a szociológia módszere nem ma­­gyaráz meg. De viszont sok mindent, mégpedig alapvető jelentőségű dolgokat megértet, amelyek homályban maradnának nélküle. így megtanít arra, 20

Next