Komlós Aladár: Irodalmunk társadalmi háttere (Budapest, 2006)

XVIII. A népiesen európai szintézis

böző náluk. Petőfi és Arany mindenáron magyarrá akarta tenni, amit Nyugaton hódított, Ady, Babits hódítani akart. Azok önmaguk akartak lenni, ezek többek, mint önmaguk: gazdagodni, kitágulni, emelkedni vágytak. Arany nagy idegen műveltsége mellett mindenképpen magyar akart lenni, Ady mély magyar gyökerei ellenére nyugatias, s ezért amaz nyu­­gatosan magyarnak, emez magyarosan nyugatosnak mondható; de mindkét költő a két irány szintézisé­­re mutatott példát. Hogy azonban e kétféle szintézis milyen rokon egymással, jól mutatja, hogy van köl­­tőnk: József Attila, akit joggal lehetne bármelyik ti­­pushoz sorolni. Őbenne ugyanis átütően erős a ma­­gyár jelleg, hiszen nem is csak a népköltészetig, de egész a Kalevaláig ment táplálékért - ám ugyanakkor feltűnő a szürrealizmuson és Marxon nevelt nyuga­­tos jelleg is. A Nyugat kora nem kevésbé megérdem­­li a klasszikus márkázást, mint Petőfi és Arany. Ady­­ban interferenciák vannak kisnemesi származása és polgári kora között, onnan hozza történelmi tuda­­tát, nemzeti érzését, faji büszkeségét, nagybirtokos­­gyűlöletét, innen mohó élvezetvágyát, féktelen indi­­vidualizmusát, vakmerőén szabad szemléletét; az interferencia magyarázza mind meghasonlottságát, mind átfogó voltát. S félreértések elkerülése végett meg kell jegyezni, hogy a Nyugat korszakának nagy­­szerű írói közül nem Ady az egyetlen, akiben ez a szintézis megtörtént, hanem kisebb-nagyobb mér­­tékben és különböző arányú keveredésekben töb­­bekben, elsősorban Móriczban, de Krúdyban, Juhász Gyulában, Szabó Dezsőben, Babitsban és Szép Ernő­­ben is. S ha meggondoljuk, hogy Petőfi és Arany idejében a magyar értelmiség műveltsége még túlnyomóan la-97

Next