Lichtmann Tamás: Az igazságkereső Pap Károly. Monográfia - Pap Károly művei 8. (Budapest, 2001)

Bevezető

Gyulával, egy ideig Kodolányi Jánossal, a Nyugat második nemzedékének néhány tagjával, József At­­tilával, Szabó Lőrinccel, Illés Endrével, mélyebb eszmei rokonság az asszimilálódott zsidó szárma­­zású írók körével, Gelléri Andor Endrével, Fodor Józseffel, Szerb Antallal, Sárközi Györggyel, Komor Andrással, Zsolt Bélával - többnyire kevés szemé­­lyes kontaktussal. Ezen túlmenően nem tartozott egyik csoporthoz, egyik politikai-esztétikai irányhoz sem, járta a maga magányos útját, próféta volt, akinek nem lehettek társai. Amit két évtizede talán nem volt lehetséges olyan egyértelmű határozottsággal megfogalmazni, mint ma (de az értelmezés akkor is ezen alapult): Pap Károly a legkövetkezetesebb magyar zsidó író volt, aki kompromisszumok nélkül őrizte meg zsi­­dóságát, de nem volt hajlandó lemondani a magyar nyelvből adódó kulturális összetartozás tényeiről és lehetőségeiről sem. Azonossága első helyén a zsidó­­ság állt, ez vitathatatlan. Minden további ebből kö­­vetkezett. Tragédiája is... Ebben a könyvben más aspektusból próbáljuk megközelíteni az író helyzetét. A világirodalomban- és erre már a kismonográfia is utalt - számos ro­­kona van Pap Károlynak. Említettük annak idején Cervantest, Dosztojevszkijt, Hamsunt, Kafkát, Thomas Mannt és másokat is (természetesen Jézust- de ő nem világirodalmi, hanem vallási-eszmei példa). Ezek a nagy alkotók egy-egy - bár többnyire alapvető - vonásban, motívumban voltak összevet­­hetők Pap Károllyal - mint például Don Quijote naiv, fejjel a szélmalmoknak rohanó erkölcsi láza­­dása - vagy Dosztojevszkij hőseinek alázatos, vallá­­sós tisztasága. Aki a legtöbb hasonlóságot, sőt ro­­konságot mutatja fel Pap Károly műveivel, emberi habitusával, életének és műveinek konfliktusaival, az - véleményem szerint - egyértelműen és mélyen gyökerezően Franz Kafka. Ezzel egyetlen pillanatig 9

Next