Lichtmann Tamás: Az igazságkereső Pap Károly. Monográfia - Pap Károly művei 8. (Budapest, 2001)

Az igazság körei

lenségét illeti erős bírálatával. És miután fölébe ke­­rekedik az álló idő szemléletének, ezáltal műve reá­­listává válik.” (LT, 179.) Csak látszólag bírálja ugyanis a mitikus erkölcsi forradalom mindenekfe­­lett valóságát, hiszen Azarel megtört lázadását ironi­­kusan ábrázolja ugyan, de a tékozló fiú mélyértelmű példázatának felidézésével visszakanyarodik a mi­­tosz időtlen idejéhez, és az alázat, a megbocsátás, az igazság kimondásának mindennél fontosabb párán­­csávái hű marad saját mindenkori erkölcsi kategori­­kus imperatívuszához. Változatlanul ezt tartja a leg­­fontosabbnak az életben. Részletekben valóban a leginkább realista mű, egészében realizmus fölötti, mitikus vízió, az erkölcsi forradalom utolsó nagy ״mitosza”. Mikáéi ókori és Leviát művészi közeg­­ben megteremtett harcának harmadik változata; ez­­úttal önéletrajzi környezetben ábrázolja az abszolút erkölcs, az alázatos jóság, a megfellebbezhetetlen igazság prófétájának küzdelmét. Pap Károly és Kafka világábrázolása egyaránt ké­­pes megmutatni a felszín mögött megbújó lényegi ellentmondásokat, látszat és lényeg ambivalens, gyakran paradox viszonyát. Látszat és valóság elvá­­lik egymástól, ami a felszínen látszik, az nem a lé­­nyeg. Azarel kisszerű, kiszolgáltatott, nevetséges, de legbelül mégis ő az igazság tántoríthatatlan harcosa. A jelenség felületi szintjén vereséget szenved, de a lényeg szintjén az igazság kimondatik. Semmi sem úgy van, ahogy látjuk. Minden meg­­történhet. És ami megtörténhet, az meg is történik. Vagyis minden megtörténik, ami megtörténhet. Másfelől viszont ha minden megtörténhet, az is le­­hét, hogy semmi sem történik meg. Legalábbis semmi sem úgy, ahogy megtörténhetne. Minden másképpen van. A valóság lesz a látszat, és a látszat a valóság - ahogy Kafka cirkuszi történetében lát­­tűk. Vagy ahogy József Attila az Eszméletben írja: Csak ami nincs, annak van bokra, 147

Next