Somlyó Zoltán: Zsidó mezőkön. A másik élet(mű) a másik térben - Hágár 8.; Múlt és Jövő klasszikusok (Budapest, 2009)

Kőbányai János: Utószó

A másik élet(mű) a másik kulturális térben lyó Zoltánt zsidónak látni23), József Attila, Illyés Gyula az ő köpenyéből bújtak elő, s még Radnóti Miklós nem egy versvégi két sorában halljuk az ő, a Végzetes verssorok ciklusban kimunkált hangját és ritmusait. E természetes könnyedséggel azonosu­­lás a magyar népdallal - nemcsak, hogy felér min­­den hűségnyilatkozattal, politikai és vallási sze­­repjátszással (költők és írók egy csoportja ezzel a kikeresztelkedés gesztusával kívánták a magyar néppel való azonosulásukat maguknak és a magyarságnak demonstrálni), de eltanulhatatla­­nul - a neoklasszicizmussal ellentétben - megtes­­tesítették a magyar népbe való funkcionális beá­­gyazottságot. Ezt a kívül-belül állást (divatos szó­­val: ״kettős indentitást”, vagy ״kettős gyökeret”) a maga rendkívüli tehetsége mellett, illetve azzal együtt, csak olyasvalaki tudta elérni — aki éppen a zsidóságához maradt hű. Éppen ezért oly ״végzetes”, s az eredményét tekintve pedig ״átkozottul” nagy kár, hogy Som­­lyó Zoltán költészete és a benne esztétikai magas­­latra és igazságra emelkedett magatartása nem jutott be a a magyar költészet, a magyar együtt­­élés-kultúra és a magyar emlékezet kánonjába. Először (és utoljára) Zsoldos Sándor vetette fel Somlyó Zoltán, zsidó kulturális térben (jelesül a Patai-féle Múlt ésJövő-Ъеп) megjelent nagy tömegű verseinek a hiányát.24 Hiszen csak a Múlt és Jövő­­ben 147 verse, s tucatnyi novellája, emlékezése 473

Next