Somlyó Zoltán: Zsidó mezőkön. A másik élet(mű) a másik térben - Hágár 8.; Múlt és Jövő klasszikusok (Budapest, 2009)

Kőbányai János: Utószó

A másik élet(mű) a másik kulturális térben állam pedig a végső leszámolásra készült a zsidó­­sággal szemben, aminek éles szakasza épp Som­­lyó Zotán halála után következett. De a költő-pró­­féta előrelát és -érez — és megérzékít. Ha nem ezt a vészt kiáltaná (hanem verstani és újklasszicista problémákra pocsékolná az erejét és felismerése­­it) — megtagadná a költő/próféta sors lényegét és funkcióját. Felelősséggel csak erről a közelgő ״máglyáról” lehet szólni, ha mással nem: a hang­­ja szomorúságával és elkeseredettségével. E ״kö­­tét” bevezető ciklusának a ״Dal” címet adtam, mert ez a forma annyira jellemző rá, és mint erre már utaltam, a kor új hangjainak, Erdélyi József­­nek, József Attilának, Illyés Gyulának az előképe. Az üldözés, a kitaszítottság folyamatának megta­­pasztalása, mintegy tudattalanul a magyar nép­­hez — nem a kormányához, irodalmi establish­­mentjéhez, történeti osztályaihoz, de a földje népéhez - fordítja, előhívva belőle az azonosulás ״szerelmes” dal-zenéjét. Az ״Ima” ciklus, valósá­­gos új imarend. Minden nép alapvető attribútu­­mai a nemzet ünnepei s a hozzá fűződő emlékek. Somlyó Zoltán ezen halad végig nem is egyszer az élete során. Ez a zsidóság esetében vallási ünnep is egyben. A ״Végső cél” ciklus, mindennek a nyugtalanító nemzeti létezésnek a ״miértjére” ­­miért zsidónak lenni? - válaszkeresésre homoge­­nizálódik. Az ״Ember” című ciklus megjeleníti kora globalizmusát — a világ (zsidóktól független) állapotát, amely mint a folyó sodra a vízesés előtt, feltartóztathatatlanul zuhan a saját bukásába. 515

Next