Kiss Gy. Csaba: Hogy állunk a számvetéssel? Közéleti írások 1994-2015 - Magyar esszék (Budapest, 2015)

Itthon: Közép-Európában

beszélni a nyilvánosság előtt. Megnőtt a történelmi regények és filmek ázsiója, már nem csak a világverő labdarúgó-váloga­tott győzelmei kelthették fel a nemzeti büszkeséget. És itt érdemes egy rövid kitérőt tenni. Néhány monda­tot szentelni annak az ideológiai konstrukciónak, a Molnár Erik-doktrínának, amelynek meghatározó szerepe volt a forra­dalom leverése után a társadalomtudományokban és a propa­gandában. A nagy hatású kommunista politikus, majd később ideológus (Rákosi alatt például egy ideig igazságügy-minisz­ter volt) ugyanis perfid logikával azt kárhoztatta a Rákosi-kor­­szak ideológiájában, hogy úgymond háttérbe szorult benne az osztályszemlélet a nemzeti függetlenség szempontjának túl­hangsúlyozása miatt. Azon a Magyarországon, ahol a kommu­nista párt még a határon túli magyarok létezéséről sem akart tudomást venni. Molnár szerint a szabadságharcos hagyomá­nyok előtérbe helyezése, a függetlenség egyoldalú fetisizálá­­sa (a szovjet gyarmatosítás éveiben!) törvényszerűen vezetett 1956-ban a nacionalizmus lángra lobbanásához. Bármennyire meghökkentő is ez az okfejtés, mindmáig nem egy magyar történész és politológus hajlandó - részben vagy egészben - e gondolatmenetnek megfelelően szemlélni történelmünk e szakaszát. Kétségtelen tény, hogy a korabeli tankönyvek és a politikai frazeológia szívesen tekintette négy évszázad magyar történelmét szabadságharcok sorozatának, hogy az irodalom hivatalos lobogójára Petőfi nevét hímezték, de ebben a meg­közelítésben a célelvünek tekintett múlt az úgynevezett felsza­badulásnak köszönhetően léphetett át a szocializmus korába, a boldog végpont, az áhított kommunizmus közelébe. Ennek a magyar kollektív tudatban oly sok kárt okozó doktrínának csattanós - mondhatnánk, robbanó erejű - cáfolatát adták az ’56-os események. Miről tanúskodnak a forradalom első 60

Next