Rónay László (szerk.): A hajós hazatérése. Rónay György emlékezete - Emlékezet (Budapest, 2001)

Mint a póruslélegzés

S aligha véletlen, hogy abban az irodalomszemléletben, ahol egy hamisan értelmezett „objektív líra” a centrum, ott egy konst­ruált Babits-Füst-Kassák-Weöres-Pilinszky-Nemes Nagy Ágnes fejlődésvonal jelenti a magyar irodalom fő tendenciáját (Weöres­ről itt nem adott ki írást, de neve s „esztétikája” nyíltan és burkol­tan állandóan ott van a másokról szóló tanulmányokban). Termé­szetes, hogy a Nyugat harmadik és „negyedik” nemzedéke, az Új­­holci-csoport válik nem egyszerűen érdeklődésének centrumává, hanem esztétikai mértékévé is. De úgy, hogy ezzel a hamis általá­nosítással ugyanakkor eltorzulnak, zárójelbe tevődnek ennek az értékes polgári humanista vonulatnak tényleges emberi-történeti­­müvészi vívmányai is. Rónay irodalomtörténeti képéből teljességgel hiányzik József Attila, s a magyar líra igazi fővonala, társadalmi és művészi forra­­dalmiság, igazi korszerűség és egyetemesség világszínvonalú rep­rezentációja, a Petőfi-Ady-József Attila nevével jelezhető fejlő­déssor. Nem azért, mert a két kötetben nincs József Attila­­tanulmány (egy kritikus akkor is állhat a József Attilai-i mérték talaján a 20. század első felének irodalmát kutatva, ha egyetlenegy sort sem írt le róla), hanem mert a József Attila-i életmű elméleti­­esztétikai tanulságai, viszonyító mértéke (szocialista realizmus; a meghaladott, gondolatilag-lírailag „legyőzött” káosz versbeöntése; közéletiség és egyetemes filozofikum egysége stb.) teljesen el­lentmond egész koncepciójának. A József Attila-i mérték nem minősíti a többi költői tendenciát eleve „hibásnak”, „konzervatívnak”, sőt éppen ennek a fényénél válna láthatóvá sok egyetemes érték, egyéni sajátosság, amely Rónay koncepciójában elhomályosult (például Kassák, Vas Ist­ván, Illyés Gyula stb. esetében). És végül Rónay György kritikusi módszere a pszichologizáló személyiség­elvű formalista esztétika, mely a művek mögött rejtőző egyedi­partikuláris individuumot és az absztrakt-általános korszellemet 169

Next