Rónay László (szerk.): A hajós hazatérése. Rónay György emlékezete - Emlékezet (Budapest, 2001)
Mint a póruslélegzés
S aligha véletlen, hogy abban az irodalomszemléletben, ahol egy hamisan értelmezett „objektív líra” a centrum, ott egy konstruált Babits-Füst-Kassák-Weöres-Pilinszky-Nemes Nagy Ágnes fejlődésvonal jelenti a magyar irodalom fő tendenciáját (Weöresről itt nem adott ki írást, de neve s „esztétikája” nyíltan és burkoltan állandóan ott van a másokról szóló tanulmányokban). Természetes, hogy a Nyugat harmadik és „negyedik” nemzedéke, az Újholci-csoport válik nem egyszerűen érdeklődésének centrumává, hanem esztétikai mértékévé is. De úgy, hogy ezzel a hamis általánosítással ugyanakkor eltorzulnak, zárójelbe tevődnek ennek az értékes polgári humanista vonulatnak tényleges emberi-történetimüvészi vívmányai is. Rónay irodalomtörténeti képéből teljességgel hiányzik József Attila, s a magyar líra igazi fővonala, társadalmi és művészi forradalmiság, igazi korszerűség és egyetemesség világszínvonalú reprezentációja, a Petőfi-Ady-József Attila nevével jelezhető fejlődéssor. Nem azért, mert a két kötetben nincs József Attilatanulmány (egy kritikus akkor is állhat a József Attilai-i mérték talaján a 20. század első felének irodalmát kutatva, ha egyetlenegy sort sem írt le róla), hanem mert a József Attila-i életmű elméletiesztétikai tanulságai, viszonyító mértéke (szocialista realizmus; a meghaladott, gondolatilag-lírailag „legyőzött” káosz versbeöntése; közéletiség és egyetemes filozofikum egysége stb.) teljesen ellentmond egész koncepciójának. A József Attila-i mérték nem minősíti a többi költői tendenciát eleve „hibásnak”, „konzervatívnak”, sőt éppen ennek a fényénél válna láthatóvá sok egyetemes érték, egyéni sajátosság, amely Rónay koncepciójában elhomályosult (például Kassák, Vas István, Illyés Gyula stb. esetében). És végül Rónay György kritikusi módszere a pszichologizáló személyiségelvű formalista esztétika, mely a művek mögött rejtőző egyedipartikuláris individuumot és az absztrakt-általános korszellemet 169