Sárközy Péter: „Mért ne legyek tisztességes!” József Attiláról - Magyar esszék (Budapest, 2018)

Kultusz vagy manipuláció? Újabb tanulmányok

felkérték a legjelentősebb hazai pszichiátereket, Popper Pétert, Buda Bélát, Cseme Istvánt, Bagdy Emőkét, Garai Lászlót, Nemes Líviát, Erős Ferencet és a kötet egyik lektorának is pszichiáter orvost, Székács Istvánt kérték fel. Mindez nem is lenne baj, hiszen a költő betegségének megítélése tényleg szak­emberekre tartozik. A szerkesztők azonban nem maradtak meg egy-egy orvosi szakvélemény közlésénél (mint ahogy az a Rorschach-teszt esetében történt), hanem helyt adtak a pszichológus-pszichiáter szerzők József Attila-tanulmá­­nyainak is. A könyv első részében (Pszichológia) - Szőke György megbízható József Attila-tanulmánya mellett - egy sor írás található a költő betegségének „titkairól” (Bagdy Emőke: Majd eljön értem a halott. József Attila befejezetlen személyiségvizsgálatáról. 65-116; Cseme István: Mitológia és diagnosztika. József Attila kórképe. 43-64; Garai László: József Attila titkai. 117-146; Kas­sai György: József Attila és a megkapaszkodás ösztöne. 147—162; Nemes Lívia: József Attila tárgykapcsolatai. 163-190.), félig-meddig ide sorolható Valachi Anna és Erős Ferenc a következő részben (.Irodalom- és eszmetörténet) közölt tanulmánya is (Analízis és munkakapcsolat dr. Rapaport Samuval. 229-258; Freudo-marxista volt-e József Attila? 259-296.). Mindezen tanulmányok közül a József Attila-életmű, „az ismeretlen József Attila” jobb megismerése szempontjából Valachi Anna elemzése látszik a leg­érdekesebbnek. Valachi Anna korábbi, az Irodalomtörténeti Közleményekben közölt tanulmányát (Egy pszichoanalitikus orvos-beteg kapcsolat rekonstruk­ciója. ItK, 1988. 581-616.) folytatva stíluselemzés segítségével azt bizonyítja, hogy a költő stilizálta át Rapaport Samu másik, 1936-ban megjelent munkáját is. Ennek az Alvás, aluszékonyság, álmatlanság problematikájával foglalkozó kötetnek stilizálása, a szerző szerint, végzetes következményekkel járt József Attila számára: „olyan irányba fordította érdeklődését, amely már a freudi ha­lálösztön felségterületeire vezetett” (256). Mindenesetre valóban szembetűnő, hogy „az alvás, az álom és a freudi tökéletes alvás szimbolikus megfelelője - a halál - 1936-tól központi motívummá vált költészetében”. (256.) A pszichoanalitikus szerzők által írt tanulmányok minden bizonnyal nagy kompetenciával íródtak, már ami József Attila betegségét illeti. Ugyanakkor kevéssé használhatók József Attila költői életműve „titkai”-nak megismerésére. Általában jellemző ezekre a tanulmányokra, hogy József Attila életművét és az azzal foglalkozó kritikai irodalmat csak részben, nagyjából ismerik. Nagy előszeretettel hivatkoznak egyes versekre, egyes tanulmányokra, míg más fon­tos írásokról (így Bori Imre, Rába György tanulmányairól, de akár Varga Ervin 1966-ban közölt pathográfiai tanulmányáról) megfeledkezni látszanak. A pszichoanalitikus szerzők legnagyobb tévedése - megítélésem szerint - abból származik, hogy jobb híján a visszaemlékezések alapján rekonstruálják József Attila személyiség- és kórképét. Igen ám, de aki valaha is olvasta a Jó­213

Next