Agárdi Péter: József Attila, a közös ihlet. Egy irodalmi centenárium tükre és anatómiája - Critica (Budapest, 2010)

A kreatív irodalmiság övezete: József Attila mint intertextus

az egyik legfontosabb értelmiségi feladat - hiszen a globá­lis kultúrában is a nemzeti nyelven való kommunikáció el­sődlegességére kell számítani. A nemzeti nyelv kulturális elsődlegességére pedig mi sem utalhat jobban, mint a mai posztmodern irodalom végletesen burjánzó és élvezkedő nyelvisége, mely egy hagyományos purista nyelvi szaba­tosság és szépségideál retorikai és ornamentális stratégiája helyett a nyelv minden területének és minden elemének szabad, gátlástalan, mind szemantikájában, mind szintak­tikájában neológ jellegű, játékos felhasználását prefe­rálja."368 Nincs jobb bizonyíték erre a jelen idejű irodalmi és mű­velődésszociológiai jelenségre, mint a József Attila-vers­­korpusz, a költő szótára fölötti kortársi tor. Turczi István ­­áld sokat tett s tesz a legfiatalabb költőnemzedékek, az új te­hetségek bemutatásáért, egy külön folyóiratot s hozzá kap­csolódó irodalmi esteket is szerkeszt és működtet ennek ér­dekében (Parnasszus) - így ír: „sok kortársam, sőt nálam fiatalabb költő ma is úgy ír, mintha ez az izgága, ideges, ösz­­szeférhetetlen fickó fogná a »ceruzáját«. És nem az van, hogy nem akarja elengedni, mert ő egy önhitt, önző alak, hanem ők, a maiak szorítjálc-szorongatják ezt a birtokba veendő telek határait félelmes biztonsággal kijelölő idézőjeles ceru­zát. [...] József Attila közöttünk él, és pillantása (az a lcöltői­­magatartásbeli hagyomány amelyet teremtett, pontosabban újrateremtett) ma is metsz és alakít."369 Lehetetlen ehelyütt számba venni, rendszerezni s főleg tipologizálni és értékelni ezt a gazdag verskínálatot; még azt sem, amelyik valóban 2000 után, 2005 körül született. A centenáriumra újra vagy végre bekerült a nyilvánosságba sok, a korábbi évtizedekben született József Attila-parafrá­­zis és pastiche is, főleg az 1990-es évtized terméséből. Iz­galmas kritikai, líraszociológiai és kreatív recepcióesztéti­kai feladat ennek a lírai szöveganyagnak és kontextusának az elemzése. Van is rá számos kísérlet, egyre gazdagabb az ilyen elemzésekre vállalkozó „tercier" szakirodalom; hadd utaljak csak Fenyő D. György Fried István, Korcsog Balázs, Lőrincz Csongor, Németh Zoltán, Payer Imre, Zsák Judit s mások tanulmányaira, amelyek természetesen tágabb - ko­rántsem elsősorban centenáriumi - dimenziókban kutat­nak és érvelnek.370 Ehelyütt sem hagyhatom azonban em­lítés nélkül e költői burjánzás néhány vonását. Már 202

Next