Agárdi Péter: Nemzeti értékviták és kultúrafelfogások 1847–2014 (Budapest, 2015)

A BALOLDALI, ILLETVE SZOCIALISTA KULTÚRAFELFOGÁS - Gyökerek és alapértékek

155 a liberális kultúrafelfogással foglalkozó fejezetben bemutatott Bibó István-i gondo­latrendszer és kultúrafelfogás akár itt is elemezhető lenne, főleg ha a szocialista ka­raktert nem kötjük mechanikusan a proletariátus ideológiájához vagy a marxi ih­letéshez, még kevésbé az államszocializmus legitimációjához. Bibó – láttuk – mint értékelvek találkozására törekvő gondolkodó megkísérelte összekötni a különböző progresszív világképek demokratikus erővonalait. A polgári radikális Jászinak és a népi Illyés Gyulának, Veres Péternek is voltak erős szocialista vonzalmai. A Már­ciusi Front idején, 1937–1938-ban pedig a népiek jelentős része is – egy időre – balra tolódott, jószerivel a vidéket és a parasztság helyzetét jól ismerő fiatal illegális kom­munistákkal, például Donáth Ferenccel kialakult együttműködésnek köszönhetően. Hasonló folyamatok zajlottak a felvidéki, az erdélyi és a jugoszláviai ifjúsági, illetve nemzetiségi mozgalmakban is (Balogh Edgár, Fábry Zoltán). Ugyanakkor tény, hogy a baloldali, szocialista kultúrafelfogás képviselői között sokkal gyengébb a szolidaritás, mint a másik három esetében. Bár a konzervatívok, a liberálisok és a radikális populisták táborain belül is voltak éles belső viták, az ép­pen aktuális politikai konfliktus okozta polarizálódás többnyire mégsem tudta olyan végletesen szembeállítani az irányzatokat s képviselőiket, mint a baloldalon. Nem függetlenül a nemzetközi mozgalmak belső világától. Ez a tragikus megosztottság a magyar szociáldemokraták és kommunisták, vagy az emigráns kommunisták frak­ciói között maga is egyik oka a „szocialista kultúra” pozíciói hazai gyengeségeinek, kompromittálódásainak, defenzíváinak. Ilyen skizma jellemezte például Kassák La­jos viszonyát nem egy radikális baloldali értelmiségivel, köztük Lukács Györggyel vagy József Attilával, pedig éppen Kassák (persze nem kanonizálható értékrendű) Munka-köre és folyóirata lehet az egyik példa a nyitott, a modernség iránt fogékony, öntevékenységen alapuló baloldali kultúrafelfogásra. 312 Analóg jelenségek tapasztalhatók a tágan értett baloldal rendszerváltozást köve­tő s főleg 2010 utáni sorsában is. A baloldal térfelének ez a „csaták utáni tájképe” sem homályosíthatja el azonban a közös alapértékeket és intenciókat. Nem a pártokhoz való kötődés a lényeg, de olykor nem kerülhető meg ez a szempont sem. A két dimenzió, a mozgalom és a jórészt értelmiségiek által kidolgozott és képviselt világkép között persze van kapcsolat, átjárás, de mégsem azonosítható a kettő. Elegendő csak némely szocialista intellektuelnek a szellemi és kritikai szuverenitás, illetve a mozgalmi, párt -312 Lásd erről legújabban: Standeisky Éva, Kassák – az ember és a közszereplő, Budapest, Gondo ­lat, 2007; Uő , Az „ismeretlen” Kassák, Élet és Irodalom, 2009. április 24. 17.; Uő , Kassák hite, Egyenlí ­tő, 2012. 3. sz.; K. Horváth Zsolt, A munkáskalogathia pillanata. Költészet, társadalomkritika és mun­káskultúra egysége: Justus Pál és a Munka-kör, Café Bábel, 2008. 56–57. sz. 141–153.; Uő , Szubkultúrák forrásvidékén. Népi kultúra, munkáskultúra és baloldali közösségiség Vajda Lajos életműve körül, Fordu ­lat, 7. sz. 2009. december. 47–64.; Konok Péter, A „Munka-kör” politikai, szellemi hátországa, Svéd László, A Munka és az ifjúság, Pintér István, Adalékok Kassák és Munka-köre munkásmozgalomhoz való kapcsolatáról, Kővágó Sarolta, Az avantgarde színház, a baloldal és Kassák, Székely Gábor, A Munka a fasizmusról, Múltunk, 2004. 1. sz. 245–309.; Balázs Eszter– Konok Péter, A baloldaliság jelentései: mentalitás, kultúra, politika. Módszertani és historiográfiai vázlat, Múltunk, 2013. 2. sz. 4–82.

Next