Bagi Zsolt: Az esztétikai hatalom elmélete. Kulturális felszabadítás egy újbarokk korban - Társadalomelméleti Műhely (Budapest, 2017)

ESETTANULMÁNY: ÚJ KULTÚRÁT TEREMTENI JÓZSEF ATTILA EMANCIPÁCIÓS PROGRAMJA 1933 UTÁN - Az „öntudat” fogalma József Attilánál

Új kultúrát teremteni 169 az egyéniben. Az „a mindenséggel mérd magad” imperatívusza több, mint puszta szóvirág, ez valójában az egyetemesben ref­lektált egyén jelmondata. Hogy csak egyetlen példát idézzünk, az Eszmélet önmagában olvasva meglehetősen enigmatikus két sora86 rögtön érthetővé válik, amint e kontextusban értelmezzük: „Sebed a világ – ég, hevül s te lelkedet érzed, a lázat.” (Eszmélet 87 ) Ugyan valóban nincsen itt szükség komplex költői képek fel­tételezésére, amelyek magyarázatul szolgálnának a látszólagos ellentmondásokra, ennek ellenére a metafora értelmezhetősége nem független kontextusától. Ha a verset önmegszólítóként ér­telmezzük is, az önmegszólítás alanya nem egyszerűen a „lírai én”, még kevésbé József Attila, a vers írója, sokkal inkább a vers címe által megjelölt létező: a tudat.88 A tudat sebe a világ, és a 86 Legutóbb Tőzsér János próbálta ezt a két sort minden kontextus nélkül olvasni, ami minden abszurditása mellett tájékoztat minket arról a szituációról, amelyben a mai olvasó találja magát. „Nem különösebben nehéz értelmezni ezeket a sorokat. Az első azt állítja: a szenvedés belső (vagyis lelki, mentális) állapot. A második azt: a szenvedés magyarázata (vagy oka) kívül a világban van. A harmadik azt: a seb is (mint a szenvedés oka) kívül a világban van. A negyedik azt: a láz, amit érzünk, belső, lelki állapot.” (Tőzsér, 2016.) Nyilvánvaló, hogy itt figyelmetlenség és rossz kontextualizálás egyszerre okozza a hibás olvasat létrejöttét. A legfontosabb probléma, hogy a „sebed a világ” nem értelmezhető úgy, hogy a világban sebek vannak, amelyek mentálisan reprezentálódnak. A világ egésze seb, a megszólított (legyen az egy személy vagy a tudat) „lelke” e seb láza, nem pedig annak reprezentációja. 87 József Attila verseit a kritikai kiadás (József, 2005) alapján idézzük. 88 Az „eszmélet” szó jelentését Tverdota György meggyőzően tisztázta: noha nem lehetetlen, hogy rendelkezik mindazokkal a jelentéstöbbletekkel, amit a vers hosszú értelmezéstörténete neki tulajdonított, alapvetően a korabeli filozófiai nyelvhasználat alapján azt jelenti: ’tudat’ vagy ’öntudat’. (Tverdota, 2004: 104. skk.) Mindazonáltal véleményem szerint Tverdota túlságosan közeli kapcsolatot tételez fel Bergson és József Attila tudatfogalma között. Ebben a tekintetben egyébként Tverdota egykori és mai nézetei között is felfedezhető finomodás, lásd uő: 1987: 307. skk. Szerintem azonban a harmincas években József Attila ezt a fogalmat már hegeliánus értelemben használja, noha azt sem szó szerint átvéve.

Next