Bagi Zsolt: Az esztétikai hatalom elmélete. Kulturális felszabadítás egy újbarokk korban - Társadalomelméleti Műhely (Budapest, 2017)

ESETTANULMÁNY: ÚJ KULTÚRÁT TEREMTENI JÓZSEF ATTILA EMANCIPÁCIÓS PROGRAMJA 1933 UTÁN - Az „öntudat” fogalma József Attilánál

Új kultúrát teremteni 171 meg (nem pedig a társadalmi-történeti szituáció által determi­nálva csupán reprezentálja e szituációt). A költészet nem is más, mint egy szituáció által kiváltott válasz . Az 1934-ben írt A szoci­alizmus bölcselete így fogalmaz: „De a világ nemcsak közösségre vágyik. Egyben, sebeit mutogatva, kiált a vajúdó öntudat után.” (József, 2015: 7.) Azon túl, hogy itt további adalékot találunk a „sebed a világ” kép értelmezéséhez, amit itt látunk az az, hogy a társadalmi-történeti szituációra adekvát válasz e szituáció öntu ­data. Itt József Attila az öntudatot a fasiszta közösségi eszmével szembeállítva, mint a világ integrált, nem pedig elvont társadal­miságát állítja elénk. A világszerte hódító fasiszta eszmék ugyan közösségiek (és ennyiben maguk is a szituációra adott válaszként foghatók fel), de közösségiségük nem az öntudat „konkrét egye­temes” közössége, hanem az „absztrakt különösé”. 91 Az „öntudat” szónak tehát egy marxista kontextusban, 92 és József Attilánál nem is személyes önreflexió az elsődleges je­lentése, az csupán levezetett. Az öntudat először is egyszerre egyedi és általános. Olyan egyediség, amely magát az általános­ban ismeri fel és hozza létre. Nem arról van szó, hogy alávetné magát az általánosnak (itt: az osztálynak és azon keresztül az általános emberinek), hanem arról, hogy felismeri: egyénisége csak a társadalmiság által alakul ki, anélkül vagy azt megelőző­en az egyéniség értelmezhetetlen. Nem előbb van az egyén, aki 91 A hegeli fogalmiságban a „konkrét” a közvetítettet (a totalitás mozzanataként felfogottat), az „absztrakt” a közvetlent (a totalitástól elválasztottan kezeltet) jelenti, míg a különösség/egyetemesség logikai kategóriák, amelyek egyaránt lehetnek meghatározóak konkrét vagy absztrakt módon. Lásd elsősorban Lukács, 1989. 92 A 20. századi munkásmozgalmi irodalomban közhelyszerűen kezelt az a probléma, amely a magánvaló és a magáértvaló osztály (Klasse an sich/ für sich) létmódjáról szól. Ez egy Marxnak tulajdonított nézet, ami valójában Marxnál csak egy megjegyzés, és nagy valószínűséggel Buharintól származik, aki Marxra hivatkozva A történelmi materializmus elméletében (1924) használja e fogalmakat. A magánvaló osztálynak öntudatossá, magáértvalóvá kell válnia, hogy történelmi feladatát elláthassa. Az osztály magáértvaló léte vagy öntudata az osztálytudat. Lukács György is ebben az értelemben használja e szót a Történelem és osztálytudatban még Buharin értelmezése előtt.

Next