Balázs Eszter - Koltai Gábor - Takács Róbert (szerk.): Homoklapátolás nemesércért. A 70 éves Standeisky Éva tiszteletére (Budapest, 2018)

Agárdi Péter: Metszet. József Attila Az egységfront körül (1933) című tanulmányának recepciótörténetéből

16 Standeisky Éva születésnapjára lékkönyv be lett vonva — írását is idézi és kommentálja. Érdemes idézni Sándor Pál Emlékkönyv-búi véleményét: „De ennél is nagyobb baj lett abból, hogy az Új Harcos teret nyitott József Attilának ahhoz, hogy munkásmozgalmi kérdésekhez hozzászóljon. Abban az időben a kommunista mozgalom alapvető problémája az egységfront kérése volt. Hiszen Hitler győzelmének egyik főmotívumát a német munkásmozgalom kettéosztottságában, szétmarcangolódásában láttuk. Ez a hely­zet más országokban is táplálta a fasizmus előretörését. [...] Ehhez a témához szól hozzá József Attila Az egységfront körül című cikkében. Hogy ez a cikk abban a formában megjelenhetett - merem állítani nagyrészt annak tudható be, hogy ebben az időben vele vitatkozó barátai a börtönben ültek.” Sándor Pál itt ön­magára is céloz: ő lebeszélte volna a költőt a cikkről, netalán meg is akadályozta volna publikálását. „De ma is úgy látom: nagyjában és egészében nem volt igaza. Nem arról van szó, hogy most vitába szálljak a halott költővel. Ma már nem az a lényeges, hogy József Attila a fasizmus győzelméért elsősorban a munkástömege­ket teszi felelőssé, és a szubjektivizmus bűnével vádolja azokat, akik a szociálde­mokrácia vezető rétegét helyezik vád alá. Egyes tételeire az Új Harcos következő számában megkapta a párt álláspontját kifejező válaszát a Téglás Ferenc név alatt megjelent cikkben.” Sándor Pál idézi Téglás válaszának legdurvább kitételeit is, de nem határolódik el tőle, csupán érzelmileg minősíti: „érvelése során maga is dühbe jön”. „íme, most már nyilvánvaló - zárja visszaemlékezését - a szakadék, amely József Attilát és a pártot egymástól elválasztja.”20 Sándor Pál, az egykori mozgal már József Attilához fűződő sze­mélyes és politikusi viszonya egyébként is meglehetősen konfliktusos volt, de ennek részletezésére itt nem térhetünk ki. Évtizedekkel később, magas tudo­mányos és egyetemi pozíciójú filozófus­ként lett volna lehetősége arra, hogy átfogóan, elméleti-történeti igénnyel s akár némi önkritikával elemezze a költő elméleti, ideológiai és politikai írásait. Feltű­nő, hogy ennek ellenére, 1973-ban, posztumusz megjelent kétkötetes monográfi­ájában még egy rövid (akár polemikus) fejezetet sem szentel neki - szemben más marxista szerzőkkel, köztük a József Attilánál jóval szerényebb teoretikus színvo­nalú szociáldemokrata és kommunista politikusokkal. A jobboldali szociáldemok­ratákkal foglalkozó fejezetben, a kommunista párt és József Attila közötti feszült­séget illusztrálandó, a Szocializmustól és Mónus Illésről szólva, Szabolcsi 1958-as kommentárját idézve csupán tényemlítést tesz Az egységfront körűitől és az éles hangú válaszról, valamint A szocializmus bölcseletétől és az Új Szellemi Fronttól.11 Személyes reflexiója - beszédes abszurdumként - mindössze ennyi: e József Atti­­la-cikkek „részletezésébe azért [s]em bocsájtkozunk [...] mivel igazságtalanságot 20 Sándor Pál: Emlékeim József Attiláról. In Szabol­csi Miklós (szerk.): i. m. 323-324. 21 Sándor Pál: A magyar filozófia története 1900- 1945. II. kötet. Magvető, Budapest, 1973. 54-55.

Next