Barta Györgyi - Keresztély Krisztina - Sipos András (szerk.): A „világváros” Budapest - két századfordulón. Tanulmányok - számos illusztrációval (fekete-fehér képpel) - Budapest (Budapest, 2010)

5. Városfejlesztési politika

natív kulturális és művészeti tevékenységek támogatására létrehozott Pro Cultura Urbis alapítvány 25 millió Ft-tal ren­delkezett. (Forrás: 2003. évi költségvetési előirányzatok és a Fővárosi Önkormányzat költségvetési beszámolója, 2003 ősz.) i° www.cet-budapest.hu 11 Budapest Fejlesztési Koncepció, 2002,132. 12 Lásd Zsámboki—Vágó, 2003. A fogalmat Schilling Árpád, a Krétakör Színház művészeti vezetője alkalmazta: az állami­önkormányzati színházak a struktúrán belüliek, az azok kö­rén kívül elhelyezkedő, de nem amatőr-kísérleti színházak, társulatok pedig a struktúrán kívüliek. 13 Természetesen ez az új városi szerepkör nem korlátozódik kizárólag a struktúrán kívül eső intézményekre, bár két­ségkívül azok esetében a legjellemzőbb. A Fővárosi Önkor­mányzat által életre hívott Trafó, illetve a központi állami beruházásként kiépült Millenáris Park példái mutatják, hogy az ipari épületek kulturális újrahasznosítása a közszféra ré­széről is egyre inkább bevett gyakorlat. 14 A szerző interjúja M. BARDiAux-val, a Francia Intézet kulturá­lis referensével 2003 májusában. 15 Ludwig Múzeum, Trafó, Merlin Színház, Fiatal Művészek Egyesülete, Ernst Múzeum. 16 Interjú M. BARDiAux-val, 2003. május. 17 A nagy kulturális fejlesztéseknek azonban számos veszélye is van. Leginkább az, hogy a mutatós, különleges épület mö­gött nincs koncepció, nem jut idő, energia vagy érdeklődés az igényes és valóban egyedi tartalom kialakítására. Mivel rentábilissá nem tehető, szimbolikus jellegű nagyberuházá­sokról van szó, sok esetben az épületépítési, majd fenntartási költségek - amelyek általában a közszférát terhelik - olyan magasak, hogy a tartalomra már nem jut forrás. Egy másik veszély, hogy dzsentrifikációs hatásuk miatt megkérdőjele­zik a kulturális és társadalmi fenntarthatóságot. Egy ilyen beruházás tehát csak akkor tekinthető valóban sikeresnek, ha az tartalmában is, építészetileg is hiánypótló, és képes arra, hogy integrálódjon a város kulturális életébe. 18 Ezek közül kivételt képez a Nemzeti Színház, amelyik egy hagyományos egyfunkciós kulturális intézmény. 191951-ben a nemzetközi képzőművészeti gyűjtemény a Szép­­művészeti Galériába, a magyar a Nemzeti Galériába került. Az 1991-ben létrehozott Ludwig-gyűjtemény e kettőt (magyar s nemzetközi) a kortárs gyűjtemény esetében egyesítette. A háború utáni, tehát modern magyar képzőművészeti gyűj­temény a Nemzeti Galériában található. Ezen kívül nem áll rendelkezésre több jelentős gyűjtemény Magyarországon. (Interjú Bodó Sándorral, Budapesti Történeti Múzeum igaz­gatójával, 2002. december.) 20 Le Monde, Guardian, El País. 21A 2000-ben megrendezett Budapesti Tavaszi Fesztivál 450 millió Ft-os tervezett költségvetésének 4/5-e a közszféra tá­mogatásából és a jegybevételekből származott, ebből 85 mil­lió Ft volt a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma tá­mogatása, 150 millió a Gazdasági Minisztériumé, 70 millió a Fővárosi Önkormányzaté, kb. 70 millió származott a jegy­bevételekből a maradék összeg pedig a magánszponzoroktól (HVG, 1999. december). 22 Ezt megerősítik a kérdőíveken alapuló kutatások a külföldiek körében, lásd: Ramond-Keresztély, 2002. 23 A kilencvenes évektől elsősorban a Rudas fürdőben az au­diovizuális kultúra jegyében megrendezett látványos vízi partyk (www.cinetrip.hu). 24 A budapesti fürdők, uszodák, strandok működtetésének és így az épületek állagmegóvásának feladatai az önkormány­zat tulajdonában levő, Budapest Gyógyfürdői és Flévizei Zrt. (BGYH) hatáskörébe tartoznak. Az uszodák és strandok karbantartása mellett a legnagyobb nehézséget a fontos mű­emléki értéket képviselő gyógyfürdők, köztük a törökfürdők állagmegóvása jelenti, mivel ezeknél a fürdő korszerűsítésén kívül sok esetben az egész épület teljes rekonstrukciója szük­séges - nem csak ahhoz, hogy vonzó legyen a fürdő, de egy­­egy esetben ma már ahhoz is, hogy ne legyen életveszélyes az épület használata. 25 A Rác Gyógyfürdő felújításának és majdani üzemeltetésének a megvalósítására 2003-ban létrejött a Rác Nosztalgia Kft. A projektcég 25 százalékban a Fővárosi Önkormányzat kizá­rólagos tulajdonában lévő Budapest Gyógyfürdő és Flévizei Zrt. birtokában van, a fennmaradó részen két magánszemély osztozik. Eredetileg a Kempinski Szállodával közösen vágtak bele a vállalkozásba, később azonban e szerződést felbontot­ták, s a Baglioni csoporttal állapodtak meg az üzemeltetésről. A Rác Gyógyfürdőhöz kapcsolódó projekt megvalósításához 750 millió forint pályázati támogatást nyertek el 2005-ben a turisztikai hivataltól, http://www.termalfurdo.net/index. php?p=cikk&id=36 26A szerző interjúja Néray Katalinnal, a Ludwig Múzeum ak­kori igazgatójával 2003 tavaszán. 27 Kortárs művészeti-kulturális intézmények (Trafó, Merlin Színház, Ludwig Múzeum) vezetőivel készített interjúk alap­ján. “Pécs, Debrecen, Győr, Eger, Veszprém, Miskolc, Kaposvár, Kecskemét, Sopron, Székesfehérvár. 368

Next