Béni Kornél - László Ádám: Aranyelme Képességtár 4. - Természettudomány - Aranyelme képességtár (Budapest, 2014)

Előszó

ELŐSZÓ Ez a füzet az Aranyelme Tehetséggondozó Egyesület szülőknek szóló kiadványso­rozatának negyedik darabja. A sorozat köteteiben olyan játékos feladathelyzeteket szedünk csokorba, amelyek segítségével a szülők játszva fejleszthetik önmagukat és gyermekeiket, és amelyek segítségével észrevehetik, ha gyermekük egy-egy képes­ségterületen életkoránál érdeklődőbb, eszesebb, tehetségesebb. • Hogyan fejlesztik a játékok a szülői készségeket? A füzetben található aktivitásokon, kérdéseken keresztül a szülő jobban megismeri gyermekét, észreveszi erősségeit, ötleteket kap a közös idő hasznos eltöltéséhez. Ha a szülő látja, hogy a gyerek örömét leli a feladatokban, továbbgondolhatja őket, kü­lönböző variációkat találhat ki hozzájuk. • Hogyan jelezhetik a feladatok a tehetséget, a többletképességet? Óva intjük a szülőt attól, hogy „méricskélésre” használja a feladatokat, ám menet közben észre fogja venni, ha gyermeke különösen érdeklődik a felvetett problémák iránt, ha a feladatokban életkoránál ügyesebb, és a nehezebb helyzeteket is lelkesen, leleményesen megoldja. A játékokban, aktivitásokban mutatott kiemelkedő érdek­lődés és teljesítmény átlag feletti képességeket jelezhet. Fontos! A játékok elsősorban játékok: nem sztenderd mérőeszközök, csak jelzésértékűek le­hetnek. Komplex, részletes képességfelméréssel kapcsolatosan a www.aranyelme.hu web­­oldalon, a Tehetségfelmérés menüpont alatt talál információt. Többletképességekről ugyanitt, A tehetségről menüpont alatt olvashat. • Mi a természettudományos gondolkodás? Az a képességünk, hogy a világ dolgait megfigyeljük, rendszerezzük, és megértjük a benne rejlő összefüggéseket. A dolgok lehetséges működéséről elméleteket gyár­tunk, és ezen elméletek helyességét megfigyelésekkel és kísérletekkel képesek va­gyunk igazolni. Miért fontos, hogy már gyermekkorban kialakítsuk a természettudományos gondolkodás alapjait • A természettudományos gondolkodás kialakítása a világ jobb és rendszerezettebb megismeréséhez, a lényegi információk és összefüggések jobb megértéséhez vezet. Az iskolában oktatott természettudományos tantárgyakban való helytállás mellett a természettudományos szemlélet átszövi a gondolkodást, és hétköznapi probléma­megoldási helyzetekben is hasznos lehet. z

Next