Erényi Tibor - Paneth Gábor - Popper Péter - Vikár György: Freud, avagy a modern individuum felfedezése - Akik nyomot hagytak a 20. századon (Budapest, 1997)

Erdényi Tibor: Sigmund Freud. Politikatörténeti arcképvázlat

irracionálisnak tűnő jelenségek is megközelíthetők racionális módon. Átveszi azt a meggyőző freudi érvet is, mely szerint még jó és általában az embereket kielégítő gazdasági és poli­tikai körülmények között is meg kell (majd) küzdeni „az em­beri természet féktelenségével”. Mindazonáltal mintha élne némelykor benne (is) bizonyos csalódás Rousseau elveszett világa iránt. Különben nem írná le a „Tudod, hogy nincs bo­csánatában: Atyát hívtál elesten, embert, ha nincsen isten. S romlott kölkökre leltél pszichoanalízisben. József Attila Freud-értelmezése összhangban van Ferenczi Sándor 1923-ban írt autentikus véleményével. „A halálösz­tön és életösztön” Ferenczi Sándor által írt előszavában a kö­vetkező, mondhatni időtlen megállapítást olvashatjuk: „Vég­re is: saját énünk, lelkivilágunk az a része a mindenségnek, melyet legközelebbről ismerünk, és legalább olyan jogosult dolog a magunk mibenlétéről következtetni a környező ter­mészetre, mint megfordítva: a természeti jelenségekkel pró­bálni a magunk mivoltát magyarázni.”37 37 Sigmund Freud: Jenseits des Lustprinzips, 1920. Magyarul: Halálösztön és életösztön. Budapest, 1923 (1991), 7. Ferenczi Sándor előszava. ­­Sigmund Freud és Ferenczi Sándor levelezéséből kiderül, hogy Ferenczi milyen intenzív társadalmi kapcsolatokat tartott fenn a kor író- és mű­vészvilágával. Kávéházakba járt, a Royal Szállóban egy asztalnál ült ­­többek között - Kosztolányival, Krúdyval, Bródyval, Berény Róberttel, a festővel . (/. m. 1. k. 122. ) Nagyra értékelte Csáth Géza orvosi mun­kásságát. (Uo. 66.) Megvitatták az 1923-ban megjelent Freud-munkát, A mindennapi élet pszichopatológiáját stb. Ferenczit segítette munkatár­sa, Bálint Mihály, a „budapesti iskola” egyik jeles képviselője és - a szé­les körben ismert - Hermann Imre is. 66

Next