Feitl István - Földes György - Hubai László: Útkeresések. A magyar szociáldemokrácia tegnap és ma (Budapest, 2004)

Első rész. A demokratikus magyar baloldal dilemmái az ezredfordulón

politikákkal szemben is fel kellett s fel kell mutatni Kunfi Zsigmondnak és de­mokratikus baloldali utódainak.) A Kunfitól idézett baloldali kultúrafelfogásban felcsillanó ontológiai, axiológiai és etikai elem bölcseleti vonatkozásban is továbbhullámzik a későbbi évtize­dek szocialista, szociáldemokrata művelődési eszmélkedéseiben. Részletezés nélkül utalok Szabó Ervin vitáira avagy Kassák Lajos küzdelmeire a baloldalon belül. De föltűnik az 1930-as évek szocializmusértelmezéseiben is. Erre vall ­­mások mellett-)ózsef Attila költői érzékenységű, szállóigévé lett prózai meta­forája is egy, a művészet és a szocializmus viszonyáról tartott 1931-as munkás­előadásából: „Nem szükséges, hogy én írjak verset, de úgy látszik, szükséges, hogy vers írassék, különben meggörbülne a világ gyémánttengelye."28 A kultúra, a művészet ontológiai - Lukács György későbbi filozófiája szerint: „nembeli" - szerepének ez a bensőségesen érzékletes megfogalmazása eb­ben az előadásában, de más tanulmányaiban is elválaszthatatlan József Attilá­nak a szocializmus és az esztétikai érték viszonyára utaló releváns, sőt egye­nesen reveláló tételeitől. Persze nem igazán szerencsés mondatokat kiragad­ni különböző időszakok belsőleg koherens, ám változó érvelésű írásaiból, de mondanivalónk érzékeltetése céljából ezt mégsem háríthatjuk el. Már egyik korai könyvkritikájában, 1928-as Nyugat-recenziójában megfogalmaz József Attila egy, a költészetre és a szociáldemokráciára egyaránt vonatkoztatott szi­gorú igényt, amely későbbi művészetbölcseleti eszmélkedéseinek egyik alap­tételét is megelőlegezi: „A formai szempontoktól eltekintve, minden szocia­lista pretenzióval |„igénnyel"| fellépő költővel kapcsolatban - éppen a szoci­alizmus érdekében - elsősorban azt kell megvizsgálni, hogy mennyiben élte át a szocializmust mint költészetet, vagy pontosabban szólván, eszmei tartal­mát mennyiben sikerült lelkivé váltania. Ez fontos szocialista szempontból, mert anélkül még a munkásság osztályharca is válhat szocializmusellenessé, és fontos nem szocialista szempontból, mert egy tömegmozgalom emberi mélységét méri."29 Néhány évvel későbbről, az 1930-as évek elejéről így felel erre egy töredék: „Ha egy osztály a maga sajátos életérzését nem képes társadalmilag, azaz művészileg kifejezni, akkor erőtlen ahhoz, hogy az egész emberiség ne­vében lépjen fel a történelem dobogójára.",0 Amit a századelőn Kunfi még egy politika, adott esetben a szociáldemokrata párt melletti (persze megannyi konfliktussal terhelődött) személyes elköteleződés bölcseleti igazolásaként élt meg, az negyedszázad múlva, a kiharcolt vívmányok és a tragikus tapaszta­latok nyomán, ilyen József Attila-i általánosítássá érett. József Attila egyik oldalról művészetelméleti megközelítésű szocializmusértel­mezése, másik oldalról marxista, bergsonista, freudista s egyéb ihletéseket is integráló művészetbölcselete persze az idézetteknél is szélesebb dimenziójú, és összetett karakterű. Hogy csak egyetlen egyre utaljunk: József Attila kereső­­tépelődő elméleti-kultúrfilozófiai munkásságának különösen izgalmas darab­ja a Mónus Illés folyóiratában 1934-ben publikált A szocializmus bölcseleté című tanulmány, amelyben - a szociáldemokrata párti ideológiai paradigmaváltás­sal érintkezve - a munkásság osztályöntudatának és az emberiség nembeli fejlődésének viszonyáról, az elidegenedés visszavételének esélyeiről érteke­258

Next