Feitl István - Földes György - Hubai László: Útkeresések. A magyar szociáldemokrácia tegnap és ma (Budapest, 2004)

Első rész. A demokratikus magyar baloldal dilemmái az ezredfordulón

zik. Itt is szembetűnik a tudat, a kultúra ontológiai értelmezési kísérlete. Jó­zsef Attila így fogalmaz: „A munkásosztály szerepe ebben a történelmi öntu­­datosodási folyamatban éppen az, hogy magasra tartja és el nem ejtheti azt a zászlót, amelyre minden emberi lénynek társadalmi eredete van írva. így te­hát éppen azok a munkásemberek öntudatosak, akiknek »osztályöntudata« az emberiség társadalmi lényegének tudatából táplálkozik, vagyis magából az emberi öntudatból, ahelyett, hogy az »osztályöntudat« a kiirtott emberi öntu­dat helyén hajtana ki."3' Talán nem túlzás azt állítani, hogy - egyéb vonatkozásai mellett - a demok­ratikus szocializmus, a modern szociáldemokrácia stratégiájának is sajátos kultúrfilozófiai argumentálása ez a tanulmány, függetlenül attól, minek szánta a költő. Tegyük hozzá ugyanakkor: József Attila tanulmányai, esszétöredékei, feljegyzései ­­amelyek mellé akár még újabbak is előkerülhetnek - roppant izgalmas értel­mezési vitákat gerjesztettek és gerjesztenek a hazai szellemi életben, iroda­lom-, eszme-, sőt politikatörténeti vonatkozásban egyaránt. A szocializmus, a nemzet, a kultúra, a pszichikum, a munkásosztály „témái”, a költő világnézeti­politikai folytonossága és váltásai körül gyűrűző textológiai, eszmetörténeti és hermeneutikai eszmecsere (bibliográfiai részletezés nélkül hadd utaljak Bókay Antal, Horváth Iván, Lengyel András, Szabolcsi Miklós, Tverdota György és Veres András írásaira) mindenesetre érinti a szocialista gondolat és mozga­lom magyarországi sorsát is. Azt azonban ezek a viták sem tették, teszik kér­désessé, hogy a költő - bár sok belső váltással és válsággal - élete végéig a tágan értett szocializmus reményei, értékelvei ihlette lírikusként alkotott, és egy „integrált” hegeli, marxi, freudi szellemben „kísérletező" baloldali teore­tikus maradt. Szocialista kultúra - nemzeti kultúra Talán sikerült bizonyítani: a szociáldemokrácia autentikus művelődésfelfogása a kultúrát világnézeti követelményként és ebből fakadó értékként, a kulturális tevékenységet pedig közéleti és morális elkötelezettségként tételezi, de el­veti a kultúra, az oktatás, a művelődés utilitárius, propagandisztikus, illetve ideologikus, eszköz jellegű alávetését. Az MSZDP és demokratikus szocialista értelmiségi holdudvara között persze ez ügyben is számos termékeny vagy/és fájdalmas konfliktus izzottföl. Továbbá: koronként, helyzetenként, a balolda­lon belüli áramlatonként és személyenként eltérnek, akár egymással is konf­rontálódnak a hangsúlyok. Közös nevező ugyanakkor a művelődés emancipációs, modernizációs és demokratizálási előfeltételként való tételezése, egyúttal persze a tár­sadalmi érdekellentétek és küzdelmek reflexeként, illetve generálójaként is számolnak vele. A szociáldemokraták kulturális projektje tehát (függetlenül egyes vitatható politikai, taktikai elemeitől) demokratikus és osztályharcos szerepet töltött be, és korántsem pótcselekvés volt - ahogy ezt évtizedeken át „balról" fölrótták nekik. De ez a szociáldemokrata „kultúracentrikusság" sem­miképpen sem jelenti azt, hogy a plebejus eredetű, mobilitásösztönző és esély­259

Next