Fricz Tamás: A népi-urbánus vita tegnap és ma - Politikatörténeti füzetek (Budapest, 1997)

II. fejezet. A reformkortól a rendszerváltásig: történeti előzmények

tak szélsőséges vélekedések is - természetesen mindkét oldalon. Nekünk azonban arra kell figyelnünk, hogy akár népi, akár urbánus oldalon melyek alkották a mértékadó véleményeket. Nos, a korabeli dokumentumok arról győzhetnek meg, hogy bármilyen heves volt is a vita, a két tábor arculatát a mérsékelt gondolkodók formálták és alakították döntően. (Csak a példa ked­véért: az egyik oldalon említhető Illyés Gyula, Németh László, Veres Péter neve, míg a másikon Fejtő Ferencé, József Attiláé és bizonyos fenntartások­kal Ignotus Pálé.) Egy vita hevessége, radikalizmusa ugyanis még nem je­lenti automatikusan annak tartalmi szélsőségességét is. Mi az tehát, ami nem igaz, mint általánosítható megállapítás? Általában, a mértékadó véleményeket figyelembe véve, egyfelől nem igaz az, hogy a népi tábor (Nyugat-Európa-ellenes és Kelet-orientált lett volna, másfelől az sem igaz, hogy az urbánusok „hazátlanok”, nemzetellenesek lettek volna. Kétségtelen, hogy voltak eltorzult hangok is e vitában, ame­lyek alapot adtak e vélekedéseknek, de a fő hangsúly mégsem ezen volt. A népiek „harmadik út” koncepciója alapvetően nem Európa-ellenes, libera­lizmus- és demokráciaellenes elképzelés volt, hanem annak felismerése, hogy egy agrárjellegű, félig elmaradott országnak szükségszerűen bizonyos mértékig más utat kell választania, mint például a fejlett nyugati nagyhatal­maknak. A minőségszocializmus, a Kert-Magyarország, a parasztdemokrá­cia stb. fogalmak ezen útkeresés változatai voltak: nem Európából elveze­tő, hanem az adottságokhoz igazított megoldások - igaz, időnként valóban túlzottan az agrárszférára építő megoldások. Az urbánusok esetében pedig a nemzetellenesség vádja egyszerűen abból adódott, hogy ők, a nemzeti ke­reteket természetes adottságnak tekintve, erről külön és erőltetetten nem kívántak beszélni. Nem tartották racionálisnak a nemzeti érzületre való ál­landó hivatkozást, sokkal inkább az olyan reformokban való gondolkodást, amelyek az ország felemelését szolgálják. A másik gyakran felmerülő félreértés, hogy a népiek nem akartak polgá­rosodást és piacgazdaságot, míg az urbánusok nem törődtek a faluval, a pa­rasztsággal. A népiek esetében gyakran felvetették, hogy valamifajta agrár­szocializmust, tágabban egyfajta nemzeti kollektivizmust - sőt nemzetiszo­cializmust (fasizmust) akartak. Kétségtelen, hogy a szövetkezés gondolata gyakran felmerült népi oldalon, de a parasztság felemeléséről vallott néze­tek a parasztság civilizálódását, polgárosodását szorgalmazták elsősorban ­­s utána már lehetett gondolkodni új megoldásokon. Ahogyan Szelényi Iván írja, „...a magyar populizmus nem volt se antiszemita, se romantikus. A ma­gyar populizmus legjobb képviselői legfőképpen antifeudálisak voltak, a nemzeti-rendi Magyarország, a nagybirtok, az úri keresztény középosztály 34

Next