Gáll Ernő: Levelek, 1949-2000 (Budapest, 2009)

Levelek (1949-2000)

laminő erkölcsi „no pasaran” követelményét fogalmaztam meg, a szellemi közömbösödés és felpar­­cellázódás ellen a kölcsönös egymásra figyelést, az egymás gondolataira, írásaira való igényes reagá­lást ajánlom. Ami a leveledben említett magányomat illeti, ez - remélni szeretném - nem olyan vészes, mert tudatosan és következetesen igyekszem emberi kapcsolataimat ápolni. A Te filozófiai kompetenciáddal kapcsolatban, úgy rémlik, hogy egyrészt Neked is közöd volt valamikor egy bizonyos fakultáshoz (írtál is róla), másrészt pedig legtöbb munkádban a legjobb érte­lemben vett „életfilozófiát” műveled. Egy olyan többszörösen is handicapelt művelődésben, mint a miénk, nem engedhető meg az éteri tisztaságú irodalomközpontúság. Ha majd valamikor az Utunk egy felelős utókor mérlegére kerül, könnyűnek fog találtatni éppen jelenlegi vezetői beszűkült, szegé­­nyítő szerkesztéspolitikája miatt. Visszatérve a sajátosság méltóságára, ma sem tudom felfogni, miért ütközött ez a - kissé publi­cisztikai hangvételű - fogalompárom, amely egy közösség önérzetét kívánta kifejezni-erősíteni, annyi értetlenségbe, sőt fenntartásba. És csak itthon. Emlékezhetsz a Csipkerózsika-afférre, hisz Ti közölté­tek Panek cikkét, de nekem ezenkívül még egy személyes vitát is kellett folytatnom egyik legjobb emberünkkel, aki nem akarta elhinni, hogy az emelt fő tartása nem egy méltatlan helyzet megszépí­tése, nem Donquijotizmus. Persze, a jó vita csak ösztönözhető lehet minden szempontból. Maholnap, halálosan unalmas, szürke lapjainkból az írmagja is kivész bármilyen polémiának. Erről jut eszembe, hogy egybe kellene vetni emlékeinket, tapasztalatainkat a Korunk és A Hét felfelé, illetve lefelé ívelő szakaszáról. Egy ilyen komparatista vizsgálódás sok érdekes adalékot tárhat­na fel nem csupán sajtótörténeti szempontból, hanem egész művelődésünk alakulására nézve. Milyen tényezők határozták meg a két lap beindítását? Mi tette lehetővé felívelésüket? Miért állt be az ellen­kező irányú folyamat? Ezt a javaslatot halálosan komolyan gondolom, ennyivel tartozunk magunk­nak és másoknak. A magam részéről már ajánlottam is Edgárnak, hogy szembesítsük emlékeinket együttműködésünk korszakából. Mit csináltok a nyáron? Nincs errefelé utatok? Jó lenne találkozni. Mi változatlanul az útlevelet lessük, csak ne legyen belőle valaminő Godot-ra várás. Ha találkozol Bandival [Horváth Andor], kérlek, add át legmelegebb üdvözletemet. A vele való együttműködés minden síkon legszebb emlékeim közé tartozik. Ölel: [Gáli Ernő] 493 Géppel írott levélmásolat. 493. GÁLL ERNŐ BODOR PÁLNAK 1985. május 26. Palikám, a különféle „postázási zűrök” miatt nagy késéssel érkezett lapodat és leveledet köszönettel vettem. Azóta barátnőnktől bizonyára értesültél helyzetünkről, s ehhez viszonyítva - sajnos - semmi újság. Most éppen a tanácstalanság mélypontján leledzem, mert a segítség, amelyben bíztam, úgy látszik, nem hatékony. Ennek megfelelően, klausztrofóbiám szépen fejlődik. Ami az ominózus interjút illeti, ez elég rég volt, a szöveg nincs kéznél, s így csak halványan arra emlékszem, hogy rengeteg okos, érdekes és becsületes közlés mellett volt benn[e] némi exhibicioniz­mus, vagy csak annak tűnő kitárulkozás. Persze, jól tudom, minden önéletrajzi vallomásban van bi­zonyos adag fabuláció, kozmetika, az ember ugyanis igyekszik múltját, teljesítményét kissé feltupí­­rozni, rendkívülivé tenni. Istenem, ilyenek vagyunk. Családfád bemutatásában az a genealógia (most karikírozok), amely egyrészt Jézus Krisztusra (ő is Dávid nemzetségéből való volt), másrészt Csaba királyfira vezethető vissza, még a Te ezzel kapcso­latos komplexusaidra is tekintettel, egy kicsit sok volt. Ezen borzolódott fel a jó nép. Informátorod tehát helyesen tájékoztatott. De az is lehet, hogy csak a provincializmus vagy pláne a póriasabb szár­mazásúak irigysége a ludas. A József Attilával való feltételezett, inkább víziószerű találkozás is ebbe a kategóriába tartozik. Ki láthatta őt már gyermekkorában közülünk? 492

Next