Garai László: Egyáltalán, minek nekünk gazdaságpszichológia? (Budapest, 2015)

II. Hogyan működünk és hogyan értelmezünk? - Hogyan értelmezünk?

lezhető fel, hogy az embernek érdekében állna, hogy saját magánál beszéd­hibát fejlesszen ki, s az sem valószínű, hogy beszédhiba és katonaerény szer­vesen kapcsolódnának egymáshoz mint olyasmik, amiknek egyike a maga tulajdonságával felidézné a másiknak a tulajdonságát. Nem is a szubsztancia teremti meg a szociális kategorizáció jelölőjének és jelöltjének a kapcsolatát, hanem a forma: aki katonaerényre nézve kategorikussá akarja tenni a maga hasonlóságát a mintaképhez, az anélkül, hogy tudatosan akarná, vagy akár csak észrevenné, esetleg járás- és beszédmódra nézve is hasonul hozzá. Mivel egyfelől a szociális kategorizáció, másfelől különféle megnyilvá­nulásoknak átalakítása kategorizációs jelölővé a feldolgozás két egymást gerjesztő folyamatában egyidejűleg megy végbe, azért előfordulhat, hogy nagyon csekély különbség a jelölőkben, illetve a jelöltekben beindítja a fo­lyamatot, amelynek eredménye az lesz, hogy ennek részesei majd markáns különbségeket fognak szociális identitásukban számon tartani. Egy klasszikussá vált kísérletben Henri Tajfel megvizsgálta/ mi az a minimá­lis feltétel, amely már akképpen túlozható el, hogy az ember magát egy szociális kategóriára vonatkoztatva azonosítsa, és megkülönböztesse a „saját" csoportját és egy „idegen" csoportot. Azt találta, hogy ez a fejlemény már olyankor is bekö­vetkezik, ha a két csoportot olyan csekély fontosságú dimenzió mentén alakítják ki, mint hogy egy teszt manipulált eredményének „tanúsága" szerint két olyan absztrakt festő - Klee és Kandinszkij - közül, akiknek korábban a nevét sem hal­lotta, melyiknek az állítólagos festményeit részesíti előnyben maga a kísérleti sze­mély, és melyiket mások, akiknek ő mindvégig csak monogramját ismeri.8 Valójában annál még többről is van szó, mint hogy csekély különbség (ill. hasonlóság) már elég lehet, hogy meginduljon a szociális kategorizáció. A szociális kategorizáció megfigyelése azt mutatja, hogy valamely viszony túlhangsúlyozására annál erőteljesebb a késztetés, minél kevésbé markáns maga ez a viszony; minél inkább felemás valakinek a társadalmi meghatáro­zottsága, annál erőteljesebb a késztetése, hogy valamelyik irányba túlhang­súlyozza azt.9 És ellenkezőleg, amikor egy viszony egyértelmű, túlhangsú­lyozás helyett az árnyalására támad indíték: ha referenciámtól egyértelműen különbözöm, rugalmasabb viselkedésem érdekében hajlamos lehetek szá­mon tartani a hasonlóságomat is, s ha kétség nem fér a hasonlóságomhoz, akkor megjeleníthetem különbözőségemet is.10 7 Tajfel, H.: Human groups & social categories: Studies in social psychology. Cambridge etc., 1981, Cambridge University Press, 228-238. 8 Uo. 268-287. 9 Garai (1993) bemutat két esettanulmányt, amelyek egyike Mussolini, a másik pedig József Attila egymással tökéletesen ellentétes életútján találja, hogy az illetők számára társa­dalmi azonosságuk kétértelműsége tette az identitás feldolgozását drámaivá és következmé­nyeiben erőteljessé. 10 Köcski számos példát hoz fel annak kimutatására, hogy azonos nemű ikreknél vagy „pszeudoikreknél" (olyan azonos nemű testvéreknél, akiknek korkülönbsége nem több egy­másfél évnél) igen gyakori megnyilvánítása viszonyuk feldolgozásának, hogy a két testvér 159

Next