Garai László: Egyáltalán, minek nekünk gazdaságpszichológia? (Budapest, 2015)

II. Hogyan működünk és hogyan értelmezünk? - Hogyan értelmezünk?

KÉZI VEZÉRLÉS VAGY LÁTHATATLAN KÉZ? Kérdés, persze, miért volna egyáltalán szükség arra, hogy ilyen vagy akár­milyen kommunikációs tranzakciók kiteljesítsék a piaciakat, holott ez utób­biakról például a Nobel-díjas Friedrich A. Hayeknél ilyesmit olvashatunk: „Fia egyetérthetünk abban, hogy a társadalom gazdasági feladata főkép­pen az, hogy gyorsan alkalmazkodjon a tér- és időbeli speciális körülmé­nyek változásához, ebből következnie kell, hogy a végső döntéseket azokra az emberekre kell bízni, akik ismerik ezeket a körülményeket, akik közvetle­nül tudják, mik a releváns változások, és milyen erőforrásokat lehet azonnal mozgósítani e változások lefedésére. Nem várhatjuk, hogy ez a feladat úgy legyen megoldva, hogy először továbbítjuk mind e tudást egy központi tes­tülethez, amely, miután összegez minden tudást, kibocsátja a rendelkezése­it. A feladatot valamiképp decentralizálva kell megoldanunk [...], mert csak így biztosíthatjuk, hogy a tér- és időbeli speciális körülményekre vonatkozó tudás haladéktalanul kerüljön felhasználásra. Ám a helyszínen lévő ember nem dönthet egyedül a saját, jóllehet alapos, de a közvetlen környezetére korlátozódó ismereteinek alapján. Hátravan még az a feladat, hogy olyan további információhoz jusson hozzá, amelyek szükségesek ahhoz, hogy döntése az átfogóbb gazdasági rendszer változásainak egészleges mintájá­ba illeszkedjék." Ehhez a további információhoz juttatná hozzá a piac sze­replőjét a kommunikáció, amelynek szempontjából biztatóan hangzik, hogy Hayek egyfelől azt írja, hogy „aligha történhet bármi bárhol a világban, amiről állítható lenne, hogy nincs semmi hatással a meghozandó döntés­re". Másfelől viszont azt is írja, hogy a döntéshozónak „nem kell ismernie mind e történést mint olyant", mert ami mindebből fontos a döntéshozás szempontjából, azt kifejezi egyetlen adat: a kérdéses jószágnak az ára. „Egy olyan rendszerben, ahol a releváns tények ismerete sok ember között van szétszórva, az árak képesek úgy hatni, hogy a különböző emberek egymás­tól elszigetelt akcióit koordinálják. Érdemes egy pillanatra szemügyre venni az árrendszer hatásának egy nagyon egyszerű és közönséges példáját, hogy lássuk, mi is történik. Tegyük fel, hogy valahol a világon egy új lehetőség bukkant fel valamely nyersanyagnak, mondjuk az ónnak a felhasználására, vagy bezárult az ónellátásnak valamely forrása. Lényegtelen..., hogy e két ok melyike teszi az ónt most szűkösebbé. Amit az ón felhasználóinak tudni­uk kell, az mindössze annyi, hogy... takarékoskodniuk kell az ónnal." Már­most Hayek szerint ahelyett, hogy költséget és időt igénylő kommunikáció eljuttatná a döntéshozó instanciához az információkat arról, hogy miért, hogy például az általuk felhasznált ónnak egy részét most nagyobb hasznot hajtó módon lehet felhasználni másutt, s hogy melyek ezek az alternatív felhasználási lehetőségek, hogy mivel lehet az ónt a régebbi felhasználásban helyettesíteni, hogy mivel lehet majd esetleg e helyettesítőt vagy azokat az árucikkeket helyettesíteni, amelyeket addig ónból készítettek és így tovább 194

Next