Garai László: Egyáltalán, minek nekünk gazdaságpszichológia? (Budapest, 2015)

II. Hogyan működünk és hogyan értelmezünk? - Hogyan értelmezünk?

így aztán bármennyire igaza van is Hayeknek meg Liskának az infor­mációt hordozó kommunikációra nézve, az a kommunikáció, amellyel szociális identitásunkat adminisztráljuk, s közben kapcsolatokat oldunk és kötünk, egyre nagyobb tért nyer a gazdaságban. Ezt fejezik ki ezredvégi életünk legkülönbözőbb jelenségei: Az is, amelynek kapcsán szó szerint kell venni, ha kapcsolati tőkéről hal­lunk: ha megfizetjük, amibe egy-egy kapcsolat kiépítése kerül, s nem ok­vetlenül pénzben, hanem például abban, amit identitásunkból ilyenkor fel­adunk, akkor a kapcsolat, amelyet ezzel a beruházással szereztünk, újabb kapcsolatok létrehozásában kamatozhat. S az is, amelynek kapcsán nem kell szó szerint venni, ha korrupcióról ol­vasunk: ha egy kapcsolat tényleg a piaci ügylet esélyét tudja számomra elő­nyösen eltéríteni abból az irányból, amelybe a piac láthatatlan keze terelné, akkor a kapcsolat egyenesen pénzben is kamatozhat, s akkor azt kész lehe­tek pénzen meg is vásárolni. Ha már kommunikációval nem voltam képes. 200

Next