Garai László: Egyáltalán, minek nekünk gazdaságpszichológia? (Budapest, 2015)

II. Hogyan működünk és hogyan értelmezünk? - Hogyan működünk?

a természetet a szellem alkotásának, de egy olyan módszerben, amely az összefüg­gések ilyen filozófiai kezelését összekapcsolja ugyanezek gazdasági tanJi24 megközelítésé­vel, alkalmas eszközt látott az emberről folytatandó tudományos vizsgálódásra, amely természet helyett az ember által gyártott világot kutatja, szellem helyett pe­dig a történelem folyamán kibontakozó emberi lényeget, s ezekre nézve teszi fel a fentebbi kérdést: fel tudja-e ismerni az ember magát a maga tevékenysége által gyártott világban, vagy pedig ez elidegenedve áll szembe vele. Ezzel a tradícióval kapcsolatos, amit Scitovsky még hozzátesz imént idézett szövegéhez: „Egyetlen közgazdát tudnék említeni, aki nem hagyta figyelmen kí­vül ezt a kielégülést, hanem a gazdasági jólét szerves részeként kezelte azt, és ez Marx Károly volt. Amint tudják, Marx sokat foglalkozott az elidegenedéssel, amin elsősorban azokat a munka természetében és feltételeiben bekövetkező vál­tozásokat értette, amelyek elveszik e tevékenység örömét, mindennapi robottá változtatják azt, amelyet kizárólag a fizetségért végez az ember."25 A specifikusan emberi alapszükséglet hipotézise a vizsgálódás origójá­nak azt a viszonyt veszi, mely mellett a lényeg és a világ egymást determi­nálják, és a munkatevékenység az, amely közöttük ezt a kapcsolatot közve­títi, s amely ennélfogva kielégíti azt, aki végzi. Csak ettől a kiindulóponttól lehet lemérni a munkatevékenység minden negatív pszichés hatását, mint olyasmit, ami elidegenedés folyománya: idegenné válás attól, ami eredetileg az ember saját tevékenysége volt, amely saját lényege és saját világa között közvetített. * A specifikusan emberi alapszükséglet hipotézisével együtt forrásvidékének gazdasági-filozófiai jellegét is - a szóba került német klasszikus filozófia terminus technicusával szólva - megszüntetve-megőrzi26 a gazdaságpszicho­lógia, amikor a maga központi fogalmaként a szociális identitást használja, egyszerre kezelve, ami az ember belső lényegében és külső világában saját, s ami idegen. Egy ilyen fordulat lehetővé teszi, hogy a specifikusan emberi alapszükségletet kielégítő, tárgyat produkáló tevékenységnek két fajtáját is kezeljük, amelyeket jellegzetességüknek megfelelően egymás ellentéteiként 24 A német nyelvben az Ökonomie szó egyszerre jelenti a gazdaságot és a gazdaságtant. A filozófiai és a gazdaság(tan)i problémakezelés összekapcsolódása nyert kifejezést a cím­adásban, amelynek mentén Marx 1844-ben Párizsban keletkezett kéziratait utóbb Gazda sági­filozófiai kéziratok címen jelentették meg szerkesztői. 25 A marxista József Attila 1934-ben írott Bérmunkás-balladá]a az ilyen munkáról szól, amelyben - tekintet nélkül a munka konkrét tartalmára - „bérünk van, nincsen örömünk". Maga Scitovsky az imént idézett gondolatmenetet enyhe gúnyt sugalló kérdéssel fejezi be: „Csak nem az a hangsúly, amelyet Marx fektetett e tárgyra, készteti a modern közgazdaság­­tant, hogy oly tökéletesen figyelmen kívül hagyja azt?" Scitovsky 1986, 17-18. o. 26 Az aufheben kifejezést Hegel úgy használja, hogy az eredeti német ige mindhárom je­lentését - 1. megszüntet; 2. megőriz; 3. magasabbra emel - belefoglalja a filozófiai terminus technicusba. A Hegel fordítója, Szemere Samu által alkotott magyar műszó ebből a háromból kettőt tud felidézni. 140

Next