Garai László: Egyáltalán, minek nekünk gazdaságpszichológia? (Budapest, 2015)

III. A gazdaságpszichológia terepe: A második modernizáció - A gazdasági működés alapjául szolgáló tulajdonságok tömegtermelése

Vegyük szemügyre ebből a szempontból például a dús hajzat tulajdon­ságát, amely adott esetben szembeötlő módon különböztetheti meg az én szociális kategóriámat a kopaszokétól. Ilyenkor a tulajdonság és az a szociá­lis kategória valamiképpen összetartoznak egymással: ha át akarok kerülni a másik szociális kategóriába, vállalnom kell, hogy ennek feltételeként fel­adom a magam tulajdonságát, és cserébe felveszem az övékét - másfelől pe­dig, ha fel akarom cserélni a magam tulajdonságát az övékével, vállalnom kell, hogy amint kopaszra borotváltattam a fejemet, ennek következménye­ként valamiképpen a kopaszok közé fogok tartozni. Ezzel függ össze az az újra meg újra megnyilvánuló tendencia, hogy akiknél az ember valamilyen az övétől jellegzetesen eltérő tulajdonságot (pl. bőrszínt) vesz észre, annak valamilyen, az övétől jellegzetesen eltérő társadalmi azonos­ságot is hajlandó tulajdonítani. S másfelől ha emberek egy csoportja a többiektől jellegzetesen eltérő módon határozza meg a maga társadalmi azonosságát, akkor hajlandó ezzel együtt valamilyen, a többiekétől jellegzetesen eltérő tulajdonságot is kialakítani magán (lásd például a bőrfejűeket).3 Merőben más a helyzet, ha két szociális kategória nem egy tulajdonság mentén különböztetik meg magukat egymástól, hanem valamilyen viszony tekintetében. Az az érték, amely egy viszony tekintetében jellemzi az em­bert, a tulajdonságoktól eltérően elszakadhat attól a szociális kategóriától, amelyhez az illető tartozik. Megállapítható például, hogy azok csoportjá­ba tartozom, akik valamilyen vonatkozásban a többséget alkotják, a másik csoport pedig a kisebbség. Ekkor előfordulhat, hogy anélkül menjek át a másik csoportba, hogy megszűnnék többségi lenni, hiszen esetleg épp az én átmenetelem változtatja majd az új csoportomat kisebbségből többséggé; másfelől az is előfordulhat, hogy anélkül váljak többségiből kisebbségivé, hogy elhagytam volna a magam csoportját: amikor mások mennek át tő­lünk a másik kategóriába. Ezért aztán amikor egy totális állam a személyek viszonyait ugyanazzal a logikával próbálja kezelni, amellyel a hagyományos feldolgozóipar dolgok tulajdonságait kezeli, akkor minden összefüggés a feje tetejére áll. Ez a fej­tetőre állás egyelőre sokkal jobban érdekli különböző viccek szerzőit, mint azokat, akiknek valamilyen komoly cél érdekében kellene számolni vele. Például amikor egy tulajdonságnak valamilyen kártékony hatásától meg akarunk szabadulni, akkor garantáltan beválik az a technológia, amely a tu­lajdonságot hordozó dolgok közül a legutolsót is megsemmisíti. Ezt azután 3 József Attilánál így mutatják be magukat a „város peremének" a lakói: „...ilyenek vagyunk. Uj nép, másfajta raj. Másként ejtjük a szót, fejünkön másként tapad a haj. A társadalmi azonosság kialakításának erről a törvényszerűségéről lásd az 5. jegyzetben hivatkozott, „...elvegyültem és kiváltam": Társadalomlélektani esszé az identitásról című könyvet. 293

Next