Garai László: Egyáltalán, minek nekünk gazdaságpszichológia? (Budapest, 2015)

III. A gazdaságpszichológia terepe: A második modernizáció - A gazdasági működés alapjául szolgáló tulajdonságok tömegtermelése

s e veszteséget kiegyenlíti, ha ellentételezésül te ugyanakkor átengeded ne­kem pénzednek megfelelő mennyiségét. Az energiagazdálkodásnak ugyanígy feleltethető meg egy másik ideális modell: a klasszikus nagyüzemé, ahol egyetlen gőzgép állítja elő az ener­giát, és azt egy transzmissziós rendszer osztja el minden egyes műhelybe, a műhelyen belül pedig minden egyes géphez. Itt az összefüggés az, hogy ha az egyik alrendszernek jut az energiából, akkor nemhogy ezáltal mások­nak kevesebb jutna, hanem, ellenkezőleg, a rendszer egyensúlyban tartása megköveteli, hogy egyidejűleg más alrendszerek is részesedjenek. S annak, amit az alrendszer kap, az ellentételezése nem úgy történik, hogy cserébe adnia is kell valamit, hanem úgy, hogy aki elfogadja a központtól az ener­giát, amellyel eszközöket tud mozgósítani, az elfogadja hozzá a célokat is, amelyeket a központ a maga terveinek megfelelően alakít ki, és ugyanazon transzmissziós struktúra mentén oszt szét a műhelyek, azon belül pedig az egyes gépek között. A 19. századi szocialisták tulajdonképpen- az energiagazdálkodásnak ezt a tervszerű modelljét állították szembe az anyag­­gazdálkodás piaci modelljével;- a nagyüzemi gazdálkodást akarták össztársadalmi méretarányban ér­vényre juttatni. S az általuk elgondolt szocializmus Marxnál még egy további módon kapcsolódik a nagyüzemhez: az ott dolgozó munkáso­kon keresztül. József Attila, aki költő létére tudós Marx-interpretátor is volt, Szocialisták című versében munkásokról ír, Munkások című versében pedig szocialisták­ról. Ez az azonosság valamikor rajta kívül olyan széles körök számára volt magától értetődő, hogy hosszú ideig senkinek sem jutott volna eszébe rá­kérdezni: miért kell úgy lennie, hogy a szocialista értékrend iránt az legyen különösen fogékony, aki munkás, a munkás pedig egy olyan értékrend iránt legyen különösen fogékony, amely szocialista. Maga József Attila a feltételezett azonosságot Marxra hivatkozva értel­mezi, aki „a társadalmi haladás alapjául megtette az ipart és a munkásságot, amazt mint tárgyi, emezt mint alanyi tényezőt véve számításba, s a társa­dalmi haladás következő állomásaként a szocializmust fogta föl, mint követ­kezményt a modern ipar tárgyi oldaláról nézve és mint célt a munkásság alanyi szempontjából" .4 A munkásosztálynak azért jutna a legújabb kori történelem alanyának kitüntetett szerepe, akiben célként tudatosul, ami a modern iparban mint tárgyban csak következményként működik, mert a munkásoknak kell működ­tetniük azt az ipari berendezést, amelyet csak társadalommá szerveződve lehet működtetni. Márpedig a „szocialista és társadalmi forradalomnak az emberek közt és az embereken belül egymástól elválaszthatatlanul egyszer-4 József Attila: Hegel, Marx, Freud. Szép Szó, 1938. január-február. 17. o. Lásd még József Attila összes művei. III. Budapest, 1958, Akadémiai Kiadó, 263. o. (Kiemelések tőlem - G. L.) 305

Next