Győrffy Magdolna - Nagy Gergely Gábor - Szakolczai Katalin - Szilágyi Sándor: Aranyelme Képességtár 2. - Logika és matematika - Aranyelme képességtár (Budapest, 2013)

Előszó

ELŐSZŐ Ez a füzet az Aranyelme Tehetséggondozó Egyesület szülőknek szóló kiadványso­rozata első darabja. A sorozat köteteiben olyan játékos feladathelyzeteket szedtünk csokorba, amelyek segítségével a szülők játszva fejleszthetik önmagukat és gyerme­keiket, és amelyek segítségével egy-egy képességterületen észrevehetik, ha nagyóvo­­dás-kisiskolás gyermekük életkoránál ügyesebb, tehetségesebb. • hogyan fejlesztik a feladatok a szülői készségeket ? A játékos feladatok során a szülő jobban megismeri gyermekét, észreveszi erősségeit, ötleteket kap a közös idő hasznos eltöltéséhez. A feladatok mindegyike csak példa, a gyerek által kedvelt aktivitásokat a szülő a gyerek örömére szabadon továbbgon­dolhatja, variációkat találhat ki hozzájuk. • Hogyan fejlesztik a feladatok a gyermek képességeit? A játékokban rejlő örömforrás, kihívás és sikerélmény egyaránt motiváló erővel hat a gyerekekre. Minél több sikerélménye és öröme származik egy gyereknek az adott tevékenységből, annál vonzóbb lesz a számára. A képességek azokban a tevékeny­ségekben fejlődnek a legjobban, amelyeket a gyerekek önként, szívesen csinálnak, amelyek képességeik határait úgy feszegetik, hogy közben nem jelentenek számukra legyőzhetetlen akadályt. A szülő feladata, hogy minél több ilyen tevékenységgel gaz­dagítsa gyermeke játéktárát, játékterét: olyan tevékenységekbe vonja be gyermekét, amelyekben az játszva fejlődhet. • Hogyan jelezhetik a játékok a tehetséget, a többletképességet ? A füzetben található aktivitásokat életkor szerint bontva, fokozatosan nehezedő sorrendben rendeztük el. Óva intjük a szülőt attól, hogy „méricskélésre” használ­ja a feladatokat, ám a jó megoldások számából észre fogja venni, ha gyermeke élet­koránál ügyesebb, és a nehezebb problémákat is lelkesen, leleményesen oldja meg. A feladat „Megjegyzés” pontjában tájékozódhat arról, hogy az adott aktivitásban, feladatban milyen teljesítmény számít az életkori szint fölöttinek. A feladatokban, aktivitásokban mutatott kiemelkedő teljesítmény az adott területen átlag feletti ké­pességeket jelezhet. TEHETSÉGGONDOZÓ EGYESÜLET aranve^B Fontos! A feladatok elsősorban kihívást, örömforrást jelentő helyzetek, nem sztenderd mérőeszközök, így a gyerek teljesítménye a képességeire vonatkozóan legfeljebb jelzésértékű lehet. Komplex, részletes képességfel­méréssel kapcsolatosan a www.aranyelme.hu weboldalon a „Tehetségfel­mérés" menüpont alatt talál információt. Többletképességekről ugyanitt, „A tehetségről" menüpont alatt olvashat. Z

Next