Menyhért Anna: Női irodalmi hagyomány. Erdős Renée, Nemes Nagy Ágnes, Czóbel Minka, Kosztolányiné Harmos Ilona, Lesznai Anna (Budapest, 2013)

Tükör, test, trauma: írófeleség a kánon peremén. Kosztolányi Dezsőné Harmos Ilona

életszerű részletekkel gazdagítják a kötelező olvasmányok szerzőinek szintén kötelező­en ismert élettörténetét. Közel kerül hozzánk egy korszak. Női írókról azonban nem esik szó. Csak író feleségekről. Az ír ófeles égek portréi egészen más jellegűek, mint a másik két fejezetben ol­vashatók. Harmos Ilona a színésznőkkel és a színészekkel szemben is nagyon kritikus, de főleg szakmai szempontokat mérlegel: alkalmas-e az adott színész a pályára, milyen a testalkata, milyen szerepkörben játszik, megérdemli-e a si­kert.294 Ezek a rövid jellemzések szubjektivek, és találónak, higgadtnak és elfo­gulatlannak tűnnek. Érdekesek, mert sok olyasmit kimondanak, ami a színészek egymás közti megítélésében, szerepek elosztásánál nyilvánvalóan fontos, csak a közönség nem tud róla. Az anekdotákból kiolvasható némi rosszmájúság (Újházi Ede „meg-megtapogatja” a színinövendék lányok karját,295 Odry Árpád nagy nő­­csábász, a kilencvenéves Márkus Emília szándékosan megcsókolja Harmos Ilo­nát, hogy az elkapja tőle nátháját, s erre még fel is hívja a figyelmét296), ám ez csak szórakoztatóbbá teszi a portrékat. Az írófeleségekről készült portrék lelki háttere egészen más. Ezeket a nőket az köti össze, hogy írók feleségei, s bár ez is közös nevező, nem olyasfajta, mint a színészek esetében a foglalkozás. Bár kétségtelen, hogy Harmos Ilona ugyanazzal a módszerrel elemzi őket, mint a színészeket. Ott az előadói képességet, beszédet, termetet osztá­lyozta, itt pedig a „feleségszakmához” szükséges készségeket és kellékeket: belenéz az írófeleségek konyhájába, ruhásszekrényükbe, pénztárcájukba, ágyukba, a gyerekszobá­ba, felméri jellemüket, képességeiket, érzésvilágukat, és kíméletlenül elmondja, mit lát. Füst Milánné, Erzsi „szörnyű dolgokat eszik és tálal vendégeinek. Valamit, ami olcsó, »kéz alatt« szerzett, s amit nagyon dicsér. Lóhúsból készült kolbászt, homokízű csokoládétörmeléket, selejtes tengeri halat, avas faggyúból pogácsát.”297 Ady Endréné, 294 Kosztolányi Dezsőné Harmos Ilona: Színészek, színésznők. In: Burokban születtem. Odry Árpád „...kétségtelen sikereit elsősorban magas, vállas termetének, tagadhatatlan szorgalmának, vi­szonylagos műveltségének köszönhette.” (411.) „Paulay Erzsi déli szépsége első fiatalságának éveiben megbabonázta a színházi embereket. A közönséget soha, egy percre sem. Tehetségtelen színésznő volt, érzés, indulat, képzelet híján. Merev és közönyös a színpadon, de nappali életében élénk, szóra­koztatóan csípős nyelvű. Nyegle volt, elbizakodott, szeretet nélküli, kötekedő, gúnyolódó, kímélet­len.” (412.) „Hegedűs Gyula saját képére formált minden szerepet, egyéniségének bámulatos elhitető képességével. Meleg, zengő hangja, egyszerűségének boszorkányos varázsa első pillanatra megte­remtette azt a villamossággal telített légkört, amelyben az egész nézőtér mintegy hipnotizálódott, s boldogan itta lényének zamatos, fanyar édességét.” (406.) 295 Uo. 413. 296 Uo. 410. 297 Kosztolányi Dezsőné Harmos Ilona: Irófeleségek. In: Burokban születtem. 420. 154

Next