Rév Ilona: A Bauhaustól az üvegpiramisig - Társtudomány (Budapest, 2006)

A. Bauhaus: Egy utópia metamorfózisa

A ßouhaus-mozgalmat eszmei rokonszenv fűzte a kor élenjáró tu­dományához, patronálói között ott voltak - Albert Einsteinnel az élen - a természettudomány legjelesebbjei. Az egyenesek, párhuza­mosok, derékszögek, és kubusok, kockák kultusza, valamint az, hogy az építészetük alapját képező fizikai törvényszerűség, a gravitáció le­küzdésének módja a tartó és a nyugvó elemek egyensúlyán nyugo­dott, mindez arról tanúskodik, hogy - a hagyományokkal való gyö­keres szakítás ellenére - a Bouhaus-építészet még a newtoni fizika és az euklideszi geometria foglya. A Bauhaus nem a 20. századi ter­mészettudományból következő világképből táplálkozott; egysíkúsá­ga nem vesz tudomást a valóság összetettségéről, sokarcúságáról és a sokesélyüségéről, mindarról, amit a 20. század természettudomá­nya sugall. A Bauhaus mögött felsejlő természettudományos világ­kép még nem mozdult el a 19. századi állapottól; nemcsak messia­nizmusa volt 19. századi gyökerű, de természettudományos világképe is. A 20. századi természettudomány a század második felében ha­tol be az alkalmazott tudományok területére, ekkor lesznek a belő­lük következő technológiák a mérnöki tudás közkincsévé. A folya­mat a technikai lehetőségek fantasztikus kitágulását eredményezte, de egyszersmind feltárultak koríátai és veszélyei is; a 20. század tu­dománya az emberiség létalapjai megsemmisülésének a lehetőségét vetíti a horizontra. Amikor a Bauhaus megtagadta a múlt formáit, egyben a nemzeti és a helyi hagyományokat is elvetette. Internacionális szemléletének elvi alapja az volt, hogy a racionalitás követelménye, technológiai nyel­ven: a szabvány, mindenütt egyformán érvényes, így az építészeti al­kotásoknak is mindenütt azonos elveken kell nyugodniuk. Nézete eb­ben egyezett a munkásmozgalomnak a társadalom átalakítására irányuló internacionalista nézeteivel. Ezen eszméjének másik pillére az a közvetlen történelmi tapasztalat volt, hogy a különböző nacio­nalizmusokat terheli a felelősség az emberiséget mélyen megsebző véres háború kirobbanásáért. A Bauhaus ugyanakkor tisztelettel és megbecsüléssel fordult a népi építészet alkotásai felé, ámde bennük a „tipikusra, divatnélkülire, a szükségszerűen fejlesztettre való törek­vést”13 becsülte, nem a nemzeti hagyományt, a locale couleurt. Azt fi­gyelmen kívül hagyta, hogy a népi építészet időtlenségét nemzedé­kek felhalmozott tapasztalata hozta létre, nem előre gyártott doktrínák 13 Uo. 27

Next