Sipos Levente - Tóth Pál Péter: A népi mozgalom és a magyar társadalom. Tudományos tanácskozás a szárszói találkozó 50. évfordulója alkalmából (Budapest, 1997)

Borbándi Gyula: A népi mozgalom történetének néhány kérdése

jére, nem kevésbé Szántó Kovács Jánosra és a századelő agrárszocialista mozgalmá­ra. Bartók és Kodály zenei forradalma a társadalom forradalmi átalakításának ihlető­­jévé vált. József Attila indulásakor nemcsak a városi, de a falusi szegénységtől való felszabadulást hirdette meg. Móricz Zsigmondinak az eszményesítő parasztábrázolás­sal való szakítása az eszmei radikalizmust előzte meg és Szabó Dezső is elérkezett pá­lyájának ahhoz a szakaszához, amikor a politikai irracionalizmus, a jogkorlátozás és a faji előítéletek ostorozójává lett. Ne feledjük el, a korszerűség leplében jelentkező vad és embertelen eszméknek nem volt nála szenvedélyesebb bírálója. Szabó Zoltán a forradalmi tűz fellobbanását a művészetekből eredeztette. „A szikrát - írta - az az acéltű pattantotta fel először, amely Bartók és Kodály kezdetleges hangrögzítőinek vi­aszhengerébe vágott." Bibó úgy látta, hogy a népiség a francia forradalom hármas jel­szavát, vagyis a szabadság-egyenlőség-testvériség elvét mindenféle szabadságkorláto­zásra, tehát a némelyek által ugyancsak a francia forradalomból eredeztetett kapita­lizmus kizsákmányoló jelenségeire is vonatkoztatta. Ez szerinte legfontosabb jellem­vonásainak egyike. És, hogy az iméntiek kiindulópontjához térjünk vissza, vagyis ahhoz, hol he­lyezhető el - vagy: hol volt elhelyezhető fénykorában - a népi mozgalom, ugyancsak Bíbora hivatkozhatunk, akinek 1978. júniusi levele szerint „teljesen belesimul, azo­nos az európai szabadságmozgalmak nagy vonalával" és magáévá teszi a francia for­radalom vezérlő elvét. Ezzel egyértelműen a baloldalon helyezkedik el. így vélekedett róla Jászi Oszkár is. A harmincas években és a negyvenes évek elején a politikai szóhasználatban még nem voltak elfogadottak az olyan elnevezések, mint jobbközép és balközép. Lé­tezett a konzervatív, keresztény és nemzeti irányzatokat felölelő jobboldal és a szoci­áldemokrata baloldal, amelyhez az állampolgári egyenlőséget korlátozó intézkedések­kel, jogfosztásokkal és antiszemitizmussal egyidejűleg liberális irányzatok és csopor­tok társultak. A nemzetiszocialista tanok hirdetői a szélsőjobboldalon, a kommunis­ták a szélsőbaloldalon helyezkedtek el. Ebben a képben a népiek a maguk radikaliz­musával, erős társadalomkritikájukkal, a hivatalos Magyarországgal szemben álló el­lenzéki magatartásukkal és demokrata kezdeményezéseikkel kétségtelenül baloldali­ak voltak, még ha a hagyományos baloldalon nem örvendtek is különös megbecsülés­nek és tiszteletnek. Ami az eszméket és törekvéseket illeti, baloldaliak voltak azok is, akiket a pol­gári és a marxista kritika a mozgalom jobbszárnyához tartozónak minősített. Ebben az osztályozásban ugyanis szerepet játszott a pillanatnyi státus, elhelyezkedés, kap­csolat és a napi kérdésekben elfoglalt álláspont. F-éja Géza például a legradikálisabb társadalomkritikusok egyike volt, de a baloldalon - a kormánypárti sajtóban vállalt átmeneti szerepe miatt - jobboldalinak számított. Ugyanez vonatkozik Kodolányi Já­nosra és másokra is, akik életük egyik vagy másik szakában jobboldalinak elkönyvelt intézményekben találtak állást vagy működési területet. Liberális és szocialista körök­ben Németh László eszméinek számos baloldali vonását elhomályosította némely olyan gondolata vagy eszmetöredéke, amely ellentétben állónak látszott a hagyomá­nyos baloldalisággal. És a példák említésénél hiba lenne kihagyni Püski Sándor ese­tét, aki a népiséggel szemben álló táborban jobboldalinak számít, azon az alapon, hogy könyvkiadói programjában előkelő helyet kapott Szabó Dezső, Németh László, Kodolányi, Féja, Sinka. Elfelejtődni látszik azonban, hogy ugyanaz a Püski adta ki 15

Next