Varga Lajos: A magyar szociáldemokrácia kézikönyve (Budapest, 1999)

Második rész: Száz portré

378 Fejtő Ferenc műhelyeivel, hogy megmaradt militáns bal­oldalinak: a Magyarországi Szociáldemok­rata Párt Mónus Illés nevével fémjelezhető vonulatához csatlakozott. Fejtőt a részben hasonló politikai utat választó József Attila mutatta be a párt akkor már tekintélyes ideológusának és művelődéspolitikusának. Kapcsolatba került a Nyugat szerkesztőivel, illetve a korabeli magyar irodalmi élet idő­sebb és fiatalabb generációjának liberális egyéniségeivel is. Fejtő közel 300 cikket, könyvkritikát, esszét, filozófiai dialógust, tör­ténelmi tanulmányt, vitairatot és egy szub­jektív útirajzkönyvet publikált a harmincas években; legtöbbet az MSZDP napilapjába, a Népszavába, valamint a Szocializmusba, továbbá a Szép Szóba írt; ez utóbbinak ­­József Attilával, Ignotus Pállal együtt - ala­pítója és szerkesztője volt. Elméleti írásai az 1930-as évek nagy kihí­vásaira - az intézményesülő fasizmussal szembeni humanista kiállás követelményei­re, a hazai jobboldali és „népies” fajelméleti radikalizmusra - reflektálnak, választ keres­ve egyúttal a Szovjetunóban bekövetkezett sztálini fordulat természetére és következ­ményeire is. Fejtő olyan antifasiszta nép­front híve volt, amely a korszerű liberális és polgári demokratikus, valamint a szociálde­mokrata eszmekörök szövetségére épült. A korabeli rágalmakat cáfolván Fejtő a föld- és parasztkérdés gyökeres és demokratikus rendezésének, a korszerű nemzeti tudat és kultúra értékeinek szenvedélyes hitvallója. Különösen nagyok az érdemei abban, hogy a szociáldemokrata értelmiség és az érdek­lődő munkásság számára „ideológiailag” is elfogadhatóvá és bensőséges élménnyé válhatott megannyi új művészi és tudomá­nyos érték, a kortárs progresszív irodalom, József Attila egyszerre varázsos és meg­rendítő költészete, a népi szociográfiák, az avantgárd, illetve a hazai újklasszicizmus. Fejtő jól ismerte és adaptálta a modern rea­lizmus iránt fogékony marxista művészetel­mélet új koncepcióit is. 1938 elején egy radikális szellemű köz­életi cikke miatt „osztály elleni izgatás” vád­jával bíróság elé idézték, s ez elől, illetve az akkor már nyíltan kibontakozó hazai zsidó­üldözések miatt párizsi emigrációba mene­kül. Részt vesz az ottani antifasiszta moz­galmakban, a háború alatt bujkál. A felsza­badulás után újságíróként, majd a párizsi magyar sajtóiroda vezetőjeként - a nagykö­vet Károlyi Mihály munkatársaként - eleven kapcsolatot tart a hazai szellemi élettel, rendszeresen ír a szociáldemokrata lapok­ba, folyóiratokba, s kiadványokat is szer­keszt (például az 1848-as forradalmak cen­tenáriumára). Egy ízben haza is látogat, de az érlelődő kommunista fordulat előjelei, majd a Rajk-per és tragikus következmé­nyei láttán arra a következtetésre jut, hogy a proletárdiktatúra Magyarországába lehetet­len lenne számára a szabad alkotómunka. Már évek óta eleven francia kapcsolataira építve a politikai újságírás és történetírás műfaját választja; a francia hírügynökség, az AFP munkatársa és a nagy nemzetközi lapok állandó elemzője lett. 1953 óta több és folyamatosan bővülő kiadásban, számos világnyelven jelent meg A népi demokráciák története című munkája, ez tette széles kö­rűen ismertté a nevét. Mindig is nagy figyel­met fordított a szociáldemokrácia múltjára és jelenére. A hetvenes évektől kezdve tá­mogatta a magyarországi új, progresszív társadalomtudományi kezdeményezéseket és az ellenzéki mozgalmak egyéniségeit, szellemi műhelyeit, de csak a rendszervál­tozás „pillanatában”, 1989-ben, Nagy Imre és mártírtársai újratemetésére látogatott ha­za először. Fejtő Ferenc külföldön született könyvei, tanulmányai 1989 után „találtak haza”, iga­zán ekkortól váltak széles körben is ismert­té. Egyrészt úgy, hogy immár folyamatosan megjelennek az 1930-as években írt ma­gyar vonatkozású könyvei és e régebbi ta­nulmányainak válogatásai (Érzelmes uta­zás, Szép Szóval, Borkóstoló, II. József

Next