Andorka Rudolf: Bevezetés a szociológiába (Osiris tankönyvek, 2006)

17. fejezet. Deviáns viselkedés

pesség 4,5 százalékára. Mindenképpen veszélyeztetettnek kell tekinteni ezenkívül a 35 ezer állami gondozottat, mert számos vizsgálat kimutatta, hogy az állami gondozásból való távozáskor, a felnőttkor küszöbén ezek a gyerekek igen nehéz helyzetbe kerülnek. Továbbá, mivel a veszélyeztetettség ténye csak az óvodában és még inkább az általános iskolában jut az előbb említett intézmények tudomására, illetve sokszor egyáltalán nem válik ismertté, a ténylegesen veszélyeztetettek aránya elérheti egy-egy fiatal nemzedék­nek lényegesen nagyobb részét, talán egytizedét is. Ezeknél a gyermekeknél legalábbis az átlagosnál sokkal nagyobb valószínűséggel for­dulhat elő később, a fiatalkor későbbi szakaszában, majd a felnőttkorban valamilyenfaj­ta deviáns viselkedés. A magyarországi empirikus devianciakutatások azt is kimutatták, hogy az alkoholis­ták szülei között, és még inkább a baráti-munkatársi környezetben gyakran vannak olyanok, akik maguk is nagy mennyiségben és gyakran ittak. Vannak adatok az öngyil­kosságok családi halmozódásáról is. A legismertebb példa: Teleki László, Teleki Pál és Teleki Géza: mindhárman öngyilkosság következtében hunytak el, Teleki Pál utalt is tá­volabbi rokonának, Teleki Lászlónak öngyilkosságára, mint bizonyos esetekben köve­tendő példára. Hasonló példamechanizmusok minden valószínűség szerint érvényesül­nek sok átlagos helyzetű magyar családban is. A magyar társadalom egészének vagy legalábbis nagy többségének kultúrájában is ki lehet mutatni olyan normákat és értékeket, valamint nemzeti példaképeket, amelyek el­sősorban a mértéktelen ivást és az öngyilkosságot, esetleg a depressziót is „támogat­ják”, bizonyos helyzetekben elfogadható, sőt követendő viselkedésként mutatják be. Elég arra utalnunk, hogy a XIX. és XX. században hány, mindenki által nagyra becsült politikus és alkotó művész vetett véget életének (Széchenyi István, József Attila stb.). így az öngyilkossághoz többé-kevésbé kimondottan a hősiesség képzete kapcsolódik. Az önkéntes halál azonban a munkásság és parasztság kultúrájában - a környezetben megismert példák hatására - szintén elfogadható bizonyos helyzetekben, sőt talán kö­vetendő megoldásként szerepel (Kézdi 1995; Zonda 1995). Feltételezhetjük tehát, hogy a „meghívott halál” a magyar társadalom kultúrájában a szorongástól való menekülés lehetséges htjaként jelenik meg. Az ivás még inkább elfogadott, sőt kötelező viselkedés a társadalomban. Az iskolák­ban elsajátított kultúra is elkerülhetetlenül közvetíti. Példaképpen említhetjük a Bor­dalt első számú nemzeti operánkban, a Bánk bán ban, vagy az Egri csillagok filmváltozatát (Dobó István lerészegedése). Szinte teljesen elterjedt a magyar társadalomban az a nor­ma is, hogy az élet nagy fordulópontjait, mint az érettségi, a szakmunkás-bizonyítvány megszerzése, a bevonulás és leszerelés, mértéktelen ivással illik megünnepelni. Inkább csak hipotézisszerűen lehet azt megfogalmazni, hogy a magyar kultúrában el­terjedt viselkedési minta a kétségbeesés, a helyzet reménytelenségének hangsúlyozása, a problémák megoldásáról való lemondás. Az öngyilkosság esetében a makrokulturális hatásokra utal az a tény, hogy az öngyil­kosság „megyei térképe”, vagyis a megyék öngyilkossági arányszámai közötti különbsé­gek szinte teljesen változatlanok, amióta öngyilkossági adataink vannak: az öngyilkos­­sági arányszám a századforduló óta a déli és délkeleti alföldi megyékben (Bács-Kiskun, Csongrád, Szolnok, Hajdú-Bihar, Szabolcs-Szatmár) a legmagasabb, és onnan távolodva MAGYARORSZÁGI HELYZET ♦ 623

Next