Arany Zsuzsa: Kosztolányi Dezső élete (2017)

„FÖL A FEJET, MOVISZTER, SURSUM CORDA, FÖL A SZÍVET” (1922-1929) - Csak élni és dolgozni

csak más formában. [...] Egy éles szemű megfigyelő már akkor észrevette volna, hogy beteg vagyok.”595 Kosztolányi Dezső halálát követően fiát Bak Róbert ideg- és elmeorvos ke­zelte, aki József Attilát kétszer is beutalta a Siesta Szanatóriumba, s „a skizofrénia tüneteit azonosította [...] életében és költészetében”.596 Kosztolányi Ádám így írt neki lelkiállapotáról: „életem a régi mederben folyt; meglehetős silányan, bete­gen s időnként dühöngések, félelmek, kevés otthoni munka [...], sok cigaretta, időnként ivások a barátokkal Gönczy Gáborral; nő: majdnem semmi. Nyaranként Akarattyán a Balaton mellett voltam. Az analízisem nem haladt jobban Zelmá­­nál, mint Önnél. [...] Közérzésem ingadozó volt, egy dühöngési és egy nyugalmi periódus váltakozott.”597 Állapota ellenére Ádám írói, költői, műfordítói és val­lásfilozófusi műveket, műkezdeményeket is alkotott. Paul Claudel szövegeinek fordítását, illetve vallásbölcseleti írásait a Vigilia közölte, de megjelentek szövegei - köztük édesapjára való visszaemlékezése — a párizsi Irodalmi Újságban, publikált az Elet és irodalomban és a Magyar Nemzetben. A második világháborúban édes­anyja zsidó származása miatt üldöztetésnek voltak kitéve, kirabolták és letartóztat­ták őket. Az író feleségének gyakori betegeskedése szintén komoly nehézséget okozott a család magánéletében. 1924 nyarán mandulaproblémákkal szanatóriumba ke­rült,598 később pedig az ő gyomorbaja adott apropót a bicsérdista étrendre való áttérésre. 1928 májusában fájdalmas koraszülésen esett át,599 ami újabb traumát jelentett férje számára is. A színésznő korábban (1921-1925) a Vígszínházban lé­pett föl, illetve ezzel párhuzamosan 1923-tól 1926-ig Forgács Rózsi Kamaraszín­házának, valamint a székesfehérvári színigazgató Alapi Nándor Országos Kamara Színházának társulatát erősítette. Forgácsék főként Csehov, Dumas, Goethe, Go­gol, Ibsen, Hauptmann, Turgenyev műveit tűzték műsorra, de játszották Karinthy Szomjúság című monológját és Füst Milán Boldogtalanok című színművét is.600 „Ez a rövid életű társulás csak vasárnap délutánonként a Folies Caprices [... Révay utcai] kis helyiségében tartott irodalmi délutánokat, s itt lépett fel Kosztolányi fe­lesége, Harmos Ilona is, itt hallott Kosztolányi (a Slemil keservei egy énekét mon­dottam el Ignotustól)” - idézte föl emlékeit Ascher Oszkár.601 A fiatal színészt az író 1924-ben fedezte föl, nem sokkal később pedig már vasárnap délelőttönkénti rendszeres vendégeként üdvözölte házában. A budapesti kezdeményezéssel ellentétben a Forgács Rózsinál is játszó (s on­nan ötletet merítő) Alapi Nándor által vezetett Országos Kamara Színház állami­lag támogatott stagione társulat volt. 1924. március 10-én tartották első bemuta­tójukat, s a fővárosi előadásokat követően országjáró körútra indultak. Kosztolányi feleségén túl a társulat tagja volt például Peéry Piri is, aki az Édes Anna 1937-es színpadi változatának Vizynéjét alakította. A külföldi klasszikus darabok mellett kortársakat tűztek műsorra,602 s többek között a Kosztolányi által fordított Géral­­dy-színművet, a Róbert és Marianne-t is játszották. De Kosztolányi Dezsőné gyakori vendége volt a Blattner Géza Donáti utcai lakásán működtetett Művészi Bábjá­tékok vállalkozásának is. Minden bizonnyal férje is részt vett a zártkörű művész­­társaság előtt tartott előadásokon, ahol föllépett Baktay Ervin és Dienes Valéria tanítványa, a mozdulatművész és táncos Mirkovszky Mária is. A beöltözős tör-368 • „Föl a fejet, Moviszter, sursum corda, föl a szívet” (1922-1929)

Next