B. Szabó János - Sudár Balázs (szerk.): Honfoglalás (Nemzet és emlékezet, 2018)

III. A honfoglalás emlékezete - Képzőművészet

burgok ausztriai hatalmát, a XVIII. században pedig a teljes széteséstől mentette meg a birodalmat. Stabil támasza tehát a monarchiának. Kijár neki, hogy ha jogait megsértik, az igazságos uralkodó helyreállítsa azokat. Ezért kapott helyet a szobrok között II. Lipót. S itt megint csak az ideologikus mondandónak rendelődik alá az alkotás. Mária Terézia valóban történelmi formátumú személyiség volt, s az ábrázolt históriai helyzet sem maradt el tőle jelentőségében. Mindez nem mondható el II. Li­­pótról, aki alig másfél esztendeig (1790—1792) ült a trónon, így ideje sem igen ma­radt a nagyszabású tettekre, az államszervezői munkára. Öt csak és kizárólag azért helyezték ide, mert uralma alatt történt meg - legalábbis formálisan - annak a ma­gyar rendi alkotmánynak az újbóli elismerése, amit elődje, II. József (Mária Terézia fia) semmibe vett. II. József nem koronáztatta meg magát, mert nem akart cseleke­deteiről számot adni az országgyűlésnek, s a Szent Koronát is Bécsbe vitette. II. Li­pót alatt a korona visszakerült Budára (ezt örökítette meg a dombormű), s ezzel akarták jelezni, hogy újból helyreállt az uralkodó és a nemzet viszonya. Megint csak azt kívánták bizonyítani, hogy bizonyos játékszabályok betartásával a Habsburg­­magyar viszony a nemzeti értékek megőrzésének záloga. Egyben persze arra is utalt a mondandó, hogy a rendi alkotmányt semmibe vevő II. Józseffel szemben a nemzet — jogvédő alapon — méltóságteljes és sikeres rezisztenciára is képes. Az utolsó szobor a tábornoki egyenruhás Ferenc József, az éppen uralkodó király. Minden, a Habsbur­gokkal kapcsolatosan elmondott „üzenet” azért szerepelt az alkotásban, hogy az ő világát mint a beteljesült harmóniát tudják ábrázolni. A szobor alatti domborművön Ferenc József 1867-es megkoronázása látható. A felelős magyar kormány miniszter­­elnöke, gróf Andrássy Gyula és a hercegprímás a király fejére helyezik a Szent Koro­nát. Feltűnik a magyarok által olyannyira kedvelt Erzsébet királyné karcsú alakja is. Ott van a kiegyezés magyar mentora, Deák Ferenc is. Nemzet és király megbékélé­sének szimbóluma, a helyét megtalált Magyarország képe. A hely a Birodalom, s a mód, ahogy ott együtt lehet élni, a kiegyezés. Kompromisszum, amely - létrehozói hite szerint - biztosítja az állam területi épségét, az itt élők fejlődését, s ezzel kijelöli a magyar nemzeti érzések, aspirációk mozgásterét is. Hűség a Monarchiához és hű­ség a hazához: úgy gondolják, a kettő egységben valósítható csak meg. Igaz, a kora­beli szemlélőben ezt a harmonikus érzést megzavarja a tábornoki egyenruhába búj­tatott király kissé militáris alakja. Rossz emlékeket és érzéseket ébreszt. Arra figyelmeztet, hogy a katonai erőszak, a szabadságharc leverése, az abszolutizmus ter­rorja is ennek az embernek a nevéhez kötődik. No de ez elmúlt. Viszont még meg­maradhat egy elsuhanó kellemetlen gondolat: a helyreállított alkotmányosságban is kizárólagosan az uralkodó rendelkezik a hadsereggel. (Persze nehéz is lett volna Fe­renc Józsefet másként bemutatni, mivelhogy az egyenruha volt rendszeres munka­ruházata.) Egyszóval: mi van, ha még sincs minden rendben, s nem ez a létező vilá­gok legjobbika? Nos, pontosan ezt a kételyt kellett eloszlatni, azaz olyan történelemképet kiala­kítani, amely a múlt dicsőségével vonja be a jelent; a megkérdőjelezhetetlen folyto­nosság és beteljesülés képzetét adja. Ha kicsit összegezve végigtekintjük az Ezredévi Emlékmű szándékolt mondan­dóját, akkor a nemzetkarakterológia és a politikai tartalom sajátos, történelembe ágyazott együttesét kapjuk. A magyarok öntudatosak, harciasak, lovagiasak, nagy feladatok elvégzésére képesek, hősiesen küzdenek magukért s másokért, jogaik vé­delmében áldozatokra készek, a kultúra értékei elől nem zárkóznak el, s ha királyaik tiszteletben tartják szokásaikat és törvényeiket, akkor messzemenően számíthatnak a magyarságra. Nemzetünk tehát lojális. Kereszténysége nem egyszerűen az Európá­hoz tartozást fejezi ki, hanem elkötelezettséget jelent: a keresztény értékek védelmét és az értük való küzdelmet. Magyarságunk kiteljesítése a Habsburg-birodalom kere­tei között is lehetséges, mi több: így következhet csak be igazán. Államunk és nem­zetünk a kereszténységgel, a lojalitással, a Habsburg-monarchiához való kötődéssel 596 A honfoglalás emlékezete

Next