B. Szabó János - Sudár Balázs (szerk.): Honfoglalás (Nemzet és emlékezet, 2018)

III. A honfoglalás emlékezete - Közéleti emlékezet

eredeztetni, a német történelmi iskola pedig Savignytől Rankéig éppen a beinduló és kiteljesedő magyar reformkor idején alakult.) Mitikus turpisságból lett abban a században a hódítók igazsága-hazugsága, ahol is nem az számít, hogy a magyar hódí­tók leszármazottai a maguk igazát állították, a szlovák meghódítottak leszármazottai pedig a magyar hódítók hazugságát — ez mind kísérőzene. A fő motívum maga a hódítás. A 18. század legvégéig nem annak számított, nem úgy értelmezték, nem is értelmeződhetett úgy a keresztény királyságban és a hűbéri rend szabályai között. A „honfoglalás” a 19. század elején készült és talált fétis. Az 1848-49-es szabad­ságharcban, majd függetlenségi háborúban szakralizálódott, méghozzá az osztrákok­kal szemben és a Szent István-i királyság elvi szétbomlásának káoszában. Sajnos az úgynevezett kisebbségek ellenében is. Nem is kívánhattak Szent István királysága elé kerülni, illetve olyan országban élni, amelyben a magyar leváltotta a hungarust, amelyben a magyar különvált a kereszténytől, és amelyben a hódítás ódiumától csak a magyar hit válthatott meg, már nem a (hűbériséggel társult) keresztény. A teljes kiszolgáltatottságot és megaláztatást jelentő Bach-korszak után a kiegye­zést létrehozó — nemes, főnemes és tudós — urak érezték szükségét annak, hogy győzteseknek, hódítóknak érezhessék és tudhassák magukat. Így és ezért készült a millenniumi ünnepség, így és ezért készült a honfoglalás, a honfoglalással pedig a hódítás visszavetített és a nyelvi hódítás korabeli igénye miatt mitikusból kor­szerűvé varázsolt dicsősége és - valljuk be Adyval és József Attilával - tragédiája. „Fecerunt magnum áldomás”2 és nemcsak Buda filoxérátlan hegyei lihegtek, ha­nem dühükben a most meghódítottak, örömükben pedig a hamarosan kisemmi­zett hódítók. Ok hamarosan kétségbeesésük és/vagy harci kedvük mámorában lihegtek, ahogy lihegünk ma is, mi, kisemmizett hódítók leszármazottai, ha és míg azoknak hisszük magunkat. Nagy baj történt Mohácsnál, bizony nagy. Az a baj azonban, amiről most be­szélek, a millenniumi honfoglalás baja, Majténynál kezdődött. A magyarok Istene a labanc hadát nem verte, az ellenkezőjét tette és nemcsak azt: megvonta magát, visszahúzódott embereiben, és nem tett semmit, hogy Máj tény és Arad között tisz­tázódhassák, mi is történt, mi is történik. Istenem, mi Hadik Andrást még talán tiszteljük, ahogy elődeink tisztelték, akiknek fogalmuk sem volt, hiszen még ne­künk sem lett, hogy Mária Terézia a hétéves háborúval gyakorlatilag a Római Szent Birodalmat veszítette el, és hogy ennek a vesztésnek valahogyan ki kellett hatnia arra a Magyarországra is, amelyiknek a császárnő egyben királynője volt. Ha úgy iga­zán elemezni kívánnánk, mi történt, talán arra az eredményre jutnánk, hogy Mária Terézia királykodása alatt rendült meg alapelvében és éltető szellemében a Szent István-i magyar királyság. A kalapos király kalapja már csak búcsút intett neki, s utána az ismét felvállalt korona úgy eltűnt, hogy csak hűlt érce maradt, egy varázsos erejét, manát veszített fétis (annak lett új használati utasítása a 19. századi ún. Szent Korona-tan). Szakrális fétis lévén, ezt a veszteséget nem lehetett érezni, ahogy még ma is elsősorban a sérelem érződik, nem az erőtlenség. Nem veszett sokkal kevesebb a majtényi síkon, mint a mohácsi posványbán, hi­szen az a szellemi-lelki erő veszett, amelyik tényleg feldolgozhatta volna az észre­vétlen változást, amely során a labanc hadának megvetésére biztatott „magyarok Istene” az a „magyarok Istene” lett, akire ma is még esküszünk, hogy rabok tovább nem leszünk. Sajnos, bizony, sajnos ezt úgy értették és értik a szlovákok, a románok, a szerbek, hogy akkor ők lesznek rabok, ahogy ezer éven át voltak, holott, ugye, nem voltak, másról volt hit és szó. A Szent István-i királyság előtt nem volt ország/ királyság, a királyság véget vetett mind a vallás, mind a hűbérség tekintetében a hódításnak. A latin nyelvűség idején a nyelviség nem számított. Maga a tény, hogy a reformációval a szlovákok evangélikusok lettek, míg a magyarok elsősorban refor­mátusok vagy katolikusok, egyaránt és egyszerre jelzi, hogy volt különleges szlovák azonosság, és azt, hogy lehetett. 704 A honfoglalás emlékezete

Next