Bednanics Gábor - Bengi László - Kulcsár Szabó Ernő - Szegedy-Maszák Mihály (szerk.): Hang és szöveg. Költészettörténeti kérdések a lírai modernségben (Osiris könyvtár - Irodalomelmélet, 2003)

Dobos István: Az újraírt költői képek olvasásának szubjektumszemléleti implikációi

mutathatunk néhány példát a költői nyelv figuratív működést elemző kritikai szövegből. Hamar szembetűnhet, hogy József Attila leggyakrabban közön­séges képzavart észlel Babits verseiben. Vegyünk egy meglehető­sen enigmatikus példát annak szemléltetésére, hogyan olvassa József Attila az inkoherens költői képet. E szövegrészlet a kritika nyelvébe ágyazott trópus olvasásának talán legfontosabb retorikai mintázatát képviseli. „Ismét másutt vonatja szalad mint bárka az özönben: két jármű menetét hasonlítja össze olyképpen, hogy ügy az egyik, mint a másik szaladásáról való képzetünk végleg el­enyészik.” Vajon mi húzódik meg A húszéves Nyugat ünnepére központi hasonlatának az ironikus parafrázisa mögött? A „lelkem, munkám és vonatom szalad / mint bárka az özönben, Ararat csúcsát keresve” a költői kép olvasásának klasszikus modern konvencióit érvénytelenítő értelmezésben mutatja a lírai ént kicsinyítő tü­körben. Fontos, hogy világosan lássunk. Félrevezető volna azt gondolni, hogy József Attila a kortárs francia retorikákban önálló alakzat­ként is számon tartott inkoherens kép értelmében bírálja Babits versét. Ha nem csalódom, a klasszikus modern képalkotás nagyon is koherens logikája az, amit József Attila kifogásol, sőt elvet. Előrevetítve a vers tropológiai rendszerének itt nem részletez­hető elemzéséből levonható következtetést A húszéves Nyugat ünnepére elliptikusán összevont sorainak parafrázisa voltaképpen olyan olvasásmód terméke, amely kétségbe vonja az érzékileg hozzáférhető létezők és a tudati tapasztalatformák konvergenci­ájának a lehetőségét. József Attila szó szerinti olvasata két közönséges jármű össze nem illő mozgásképzetét hasonlítja össze. Ez a földhözragadt referenciális értelmezés voltaképpen az eredeti Babits-kép olva­sását biztosító poétikai kód felülvizsgálatára irányíthatja a figyel­münket. A kritikus ugyanis hallgatólagosan az érzékletre hivat­kozva állapítja meg a kép inkoherenciáját, holott a tapasztalat számára közvetlenül aligha hozzáférhető tulajdonságokat vet ösz­­sze. Vajon a Babits-vers végső soron nem ehhez hasonló értelme­zői műveletre ösztönzi az olvasót? Kifejtett metaforikájú kép­rendszerének az újraalkotását mindenekelőtt az özön képzetéhez társuló bibliai konnotációk teszik lehetővé, másrészt a „Repülj 314

Next