Belitska-Scholtz Hedvig - Rajnai Edit - Somorjai Olga szerk.: Színháztörténeti képeskönyv (Libri de libris, 2005)

Megint eszembe jutott: a színházban a legjobb színházat csi­nálni. Az ötlet ugyan nem új, az anekdótahős korcsmá­­rosnak is az volt, az életére visszatekintvén, a summázá­­sa: szőlőből is lehet bort csinálni. E bölcsesség gyakran szorul ismétlésre; hamisítók mindig akadnak, s olykor újítóknak nevezik magukat. Ha profán is a hasonlat, így van ez néha a színházzal is. Nos, Marcel Achard nem vallja magát újí­tónak; nála a három felvonás - három felvonás, a cselek­mény - cselekmény, a színház - színház. Ha a borhason­latnál akarok maradni: ő nem hétputtonyos aszút termel (ennek a fajtának amúgyis sokáig kell érnie, amíg aszú lesz), hanem fanyar , könnyűnek tetsző, kellemes francia vörös bort, melyről szaknyelven azt mondják: itatja ma­gát. Lehet, hogy tudományosan mindez körülményes, s mondjuk, Achard esetében úgy is megfogalmazzák oly­kor: ő „boulevard-színházat” csinál. S ez igaz is. Csakhogy e szónak nálunk más a jelentése. Nálunk ez pejoratív ér­telmezés. „Körúti színház” - régi kifejezés. Csakhogy a körúton lehet varieté is, meg a Madách Színház is. Sőt: eddig ott volt a Nemzeti is. Párizsban, mint kiderült, a ki­fejezésnek más jelentése van. Elsa Triolet egyszer azt mond­ta Anouilhról és Achard-ról, hogy ők boulevard-szerzők, „és az ilyen irodalmi értékű boulevard-színházat a magam részéről nagyon szeretem” - tette hozzá a kitűnő írónő. A közlés nem lepett meg, de örültem neki. Ha Anouilh és Achard kép­viselik a „boulevard” színházat, akkorán is nagyon szere­tem. Ez tehát olyan színház, amely a közönséghez szól, a közönségre épít, s a boulevard-ok lakói töltik meg a né­zőteret. [...] Ez tehát - színház; s a boulevard-on is lehet jó és rossz színházat csinálni, akárcsak a belvárosban vagy szűk mellékutcákban. (Demeter Imre, 1964) Azt hiszem, nincs vita köztünk a tekintetben sem, hogy a színházi műsorokban helye van bizonyos kommersz da­raboknak is. Ha reálisan nézzük a közönségigényt, a szín­ház lehetőségeit, akkor nyilvánvaló, hogy álradikális színvo­nal-igény lenne kimondani, hogy a kommerszet máról hol­napra meg lehet szüntetni. Nem, nem lehet megszüntetni. Talán egyszer eljutunk oda, hogy nem lesz kommersz. De akkor is lesz - ha nem is a kommersszel azonos értelmű - könnyebb fajsúlyú szórakoztatás, szórakoztató darab, s ennek mindig lesz funkciója. S kommersz darabok elő­adása természetesen egyetlen magyar színháznál sem ke­rülhet centrumba. Nem is került, viszont nyilvánvaló az is, hogy kommersz darabot nemcsak nyugati ügynökségek­től lehet beszerezni. Kommersz darabot tudunk mi is írni. Persze, ez azt jelenti, hogy elismerjük a szocialista kom­mersz létezését is. A tények makacs dolgok, és ezt mutat­ják, tehát tudomásul kell vennünk, akár tetszik, akár nem. (Pdndi Pál, 1966) 4. Szemes Mari mint Bestyán Kati, Zámori László mint Mikes, Káló Flórián mint Barna, Gáti Pál mint Krassó és Velenczey István mint Kartal Sós György Kati című vígjátékában. Rendező: Egri István. József Attila Színház, 1962. febr. 24. 5. Bodrogi Gyula mint Raoul Carnoy és Törőcsik Mari mint Martine BeixJacques Dévai - Ná­das Gábor - Szenes Iván Potyautas című zenés vígjátékában. Rendező: Benedek Árpád. József Attila Színház, 1963. jún. 1. Bartal Ferenc felvételei. 5 Vígjáték-sikerek • 337

Next