Braunbehrens, Volkmar: Mozart. A bécsi évek (2006)

Lehet-e még újat mondani Mozartról? Főként a Mozart-évben tíz zenekedve­lőből kilenc biztosan szkeptikus ez ügy­ben. Mégis: a látszat csal. A megszámlál­hatatlan életrajz zömében ugyanazt a már meglévő tudásanyagot görgeti ma­ga előtt más-más köntösben, megspórol­va az önálló kutatások kockázatát. Braunbehrens más. O nem hisz senki­nek, és mindent elölről kezd. így sikerül cáfolnia olyan megcsontosodott előítéle­teket, mint az apa (Leopold) vagy a fe­leség (Konstanze) alakjánakdémonizálá­­sa vagy befeketítése, vagy a komponista szegénységétől szóló mítosz. Az életrajz színpadán új szereplők is feltűnnek, szá­mos régi pedig új fényben mutatkozik. Braunbehrens ugyanakkor főként törté­nészként mond újat: kivételes plasztici­­tással vetíti Mozart alakjának hátterébe a felvilágosodás kori Bécs hétköznapi té­bolyainak freskóját, a császári utópia jó­voltából büntetésüket utcaseprőként le­rovó grófokkal, a Mozart lakásának kö­zelében zajló kivégzéssel, vagy zsidó ven­dégeit — biztos, ami biztos - paraván mö­gül auditáló Mária Teréziával - s van-e izgalmasabb kaland, mint egy őrült kor­ról a józanság hangján olvasni? Akiknek a tények érdekesebbek, mint a mítoszok, azoknak a számára Braunbehrens korké­pe letehetetlen olvasmány, az utóbbi év­tizedek legnagyobb hatású Mozart-biog­­ráfiáinak egyike.

Next