Cseh Mária szerk.: A nemzeti könyvtár kisnyomtatványtára (Libri de libris, 2002)

Dobó Kocsis Zoltán: „Szomorodott szívvel tudtára adom...” A halotti értesítők arculatváltozása a 18-20. században

^tatomtól nwgtörl ttiwd ta&ßtytk* W? f+ l«0lf«icfWst Áráqc tabtfunk, fßftw í*ste>rünk 3 y Is J a Ä b f. *. junius íjé 0-én í’űjnűl; (él 2 érakor &tén*k 2Mk —i» évéfam iafcMéfr* sMn&rtlíí. *j£ßfiß$r Drtya \\o\^nm 4 h* IC'Vtí '& iL f*. 5 érckor '^StSSSi^^' ^ Vc««tl*Utfltíí nz a í»áíké! fG*?2í!-uífa 3. szám aléí» a n&ffj tan*téWn fa drök nyit­­m galomra Sombor, 1011, évi junius l$é 0-én. £«g?*n nyujjaSma cwnáíSÍ &m!ék* ákiolt! A század utolsó harmadában jelennek meg zömmel a kitöltendő bian­kó gyászjelentések, melyekhez a temetőben vagy a gyászszertartást szolgál­tató cégnél lehet hozzájutni. A legkülönfélébb méretű, fajtájú, díszítettségű gyászjelentéseken csak az összekötő szöveg nyomtatott, az adatokat a hoz­zátartozók töltik ki kézzel vagy gépírással. A század végére a néhány lapos dokumentumok előállítása terén meg­szűnt a nyomdák privilégiuma, ugyanis a gyászjelentéseket elő lehet állíta­ni számítógépen, akár otthon is, teret engedve ezzel az egyéni ízlés és for­ma szinte végtelen lehetőségének. A 20. század adatcsoportjai és annak egymásutánisága megegyezik az elő­ző században leírtakkal, azzal a különbséggel, hogy a század vége felé egyre kevesebb olyan gyászjelentést találunk, ahol minden adat szerepel. Sajnos a rokoni kapcsolatok ismertetése tűnik el főleg, leggyakoribb az elején a „mély fájdalommal tudatjuk” forma, az utána következő néhány adat végére egy­szerűen a „gyászoló család” aláírás következik, csökken tehát az informáci­ós érték. A megjelenési forma is már sokszor elveszti eredeti, klasszikus alakját, a gyászjelentés gyakran emlékeztet inkább egy egyszerű meghívóhoz, melyet ki kell nyitni, a külső oldalán csak egy kereszt sze­repel, a belsejében pedig legtöbbször igen röviden és tömören csak a leglényegesebb adatokra szorít­kozva olvasható a közlemény. Szerencsénkre azon­ban mindig fel lehet fedezni olyan törekvéseket, melyek megpróbálják visszaadni a gyászjelentések­nek a régi korok arculatát, mind tartalmi, mind formai vonatkozásban, egyedi, igényes, ízléses ki­adványokat hozva létre. Díszesebb grafikai elemeket is inkább a század első felében találunk, ugyanazokkal a motívumok­kal, melyek az előző századra is jellemzőek voltak. Két új elem jelenik meg, az egyik egy koszorú, a másik a kereszt helyén egy urnában égő láng mo­tívuma. Ez utóbbit akkor tüntették fel, ha nem egy­házi szertartás szerint zajlott le a temetés. A gyász­keret kapcsán néhol érdekes megoldásra bukkanunk, ugyanis előfordul, hogy a gyászkeret nem nyomta­tott, hanem fekete, illetve sötétkék bársonnyal be­vont, és alkalmilag lehet mintákkal is kidomborított. Ezzel az eljárással készülhetnek néha a gyászjelentés felső részén a grafikai ábrázolások is. A levéljelleg továbbra is megmarad, ám címzést egyre ritkábban lelünk a hátoldalon, a gyászjelen­tések már összehajtott állapotban borítékba kerül­nek. Viszont a század első évtizedeiben létezett olyan nyomdai eljárás, hogy a gyászjelentés hátoldala egyik felső negyedébe egy feketével kihúzott, össze­ragasztott állapotú borítékmintát nyomtattak, és az ez alatti negyedben pe­dig egy levélcímzésnek megvonalazott rész volt látható. Ha ezt kitöltötték, és úgy hajtották négyrét a gyászjelentést, hogy ez a kétfajta vonalazás került kétoldalt kívül, akkor boríték nélkül is elküldhetővé vált. Bármely változás történt is a századok alatt, a fő funkció megmaradt: a halálozás tényadatokkal bíró levélszerű közlése. Akár korabeli, akár kései EGY DÍSZES 20. SZÁZADI GYÁSZJELENTÉS

Next