Csukovits Enikő szerk.: Mátyás és a humanizmus (Nemzet és emlékezet, 2008)

III. Tudományos emlékezet

lannak. Ransanus két hagyományt látszik őrizni. A születés helyét határozottan Hu­­nyadra teszi („natus est”),26 a Corvina szigettel kapcsolatban a bizonytalan tartalmú „oriundus est” kifejezést használja.27 Ha mármost az első állítás bizonyosan hamis, a második meg Bonfiniéval egybevág, akkor e második felértékelődik. Mindent össze­vetve tehát kétségtelennek mondható, hogy volt egy olyan hagyomány, amely Hunyadi János születési helyének Kévét tartotta, és ennek helyességét a két híradó, Ransanus és Bonfini autenticitásán kívül a külső körülmények is valószínűsítik.28 Milleker Bódog, aki Keve vármegye történetével egyedül foglalkozott behatóbban, a nagy román beköltözés első hullámát 1394-re teszi,29 szinte ugyanazon 1395-ös évre, amelyre Elekes Vajk Magyarországra kerülését datálja. Vajk, mint erről már beszéltem, Zsigmond király aulicus milese volt, azonban azzal szemben, amit Elekes gondol, nem vagyok biztos benne, hogy ebben a minőségében folyvást az udvarban kellett lebzselnie. Ha mégis, vajon hol szerezte azokat a részleteiben sajnos nem ismert érdemeket, ame­lyekről az 1409-es adománylevél beszél? Ez érdemek - mint a jutalom kivételes nagysá­ga tanúsítja - kivételesen nagyok voltak. Az a kevés, amit személyéről sejtünk, azt su­gallja, hogy ilyen érdemeket csak a csatamezőn szerezhetett. Párhuzamként felidézem Perényi Miklós esetét, aki 1392-ben Zsigmond királyt elkísérte szerbiai hadjáratára. Borics váránál megvert egy török csapatot, és zsákmányolt egy zászlót. Jutalmul meg­kapta Ersomlyó várát minden tartozékával együtt. Valami ilyesmi húzódhat meg Vajk szerencséje mögött is. Mátyás családja, származása 367 Ozorai Pipo temesi ispán Andrea del Castagno falképén

Next