Czigler István - Oláh Attila szerk.: Találkozás a pszichológiával (Osiris tankönyvek, 2007)

II. rész. A sokszínű pszichológia - témák, aktuális problémák

283 transzcendencia-koncepciót a jól megközelíthető humán alapélmények és egy­úttal a proszocialitással, illetve a moralitással összefüggő jelenségek kategóriá­jába emeli. A vallás evolúciós térképe A fenti elemzés ahhoz a konklúzióhoz vezetett, hogy az ember számára ­­traumában és békés időkben egyaránt - méltó intrapszichikus és interperszonális feltételeket a kooperáció, a szeretet légköre biztosít, amely - feltevésünk szerint100 speciális agyi mechanizmusokon keresztül - betegség esetén objektív, gyógyító erővé válhat,101 illetve traumahelyzetben megóvhat a betegségtől és a demorali­­zációtól. Ezt az erőt a jelen esszében az evolúció két mozgatójának, a versengés­­nek/rivalizációnak/önzésnek és a vele szemben álló kooperációnak a kontextusá­ban elemeztük. A két tendencia harcában a magunk részéről, számos biztató em­pirikus adatból kiindulva, az utóbbi „végső győzelmének” adtunk nagyobb esélyt. A vallás újabb evolúciós elemzése, Atran és Norenzayan tanulmánya,102 optimis­ta felfogásunkkal ellentétben, az önző tendenciák emberi erővel leküzdhetetlen, félelmetes és elviselhetetlen hatásából indul ki, és ebből vezeti le a vallások meg­jelenését az emberi kultúrák hajnalán és fennmaradásukat a mai napig.103 „Mivel a hatóerő és a szándék humán reprezentációi - a szerzők szerint - magukban fog­lalják a hamis hiedelem és a csalás reprezentációit is, az emberi társadalmat min­denkor fenyegeti a morális hanyatlás.” (725. o.) Atran és Norenzayan gondolatmenete (saját okfejtésünkhöz hasonlóan) ab­ból indul ki, hogy az ember alapvető (élet) szükséglete a szeretet és feltétlen bi­zalom tapasztalata, és ez az egyetlen dolog, ami megvédi a félelemtől/szenvedés­től, és ami biztosítja a csoportkohéziót. Minthogy élő emberben - a csalás evolú­ciósán bevésett, kitörölhetetlen tendenciája miatt - bízni nem lehet, az ember alapvető szükséglete az istenkép megalkotása, amely minden bajában támasza lehet.104 100 Kulcsár Zs. (2005b): i. m. 101 Szilágyi előzetes vizsgálata, lásd Varga, K. (2007): Suggestive Communication with the Ven­tilated Patient. European Journal of Mental Health (sajtó alatt). 102 Atran, S., Norenzayan, A. (2004): Religion’s evolutionary landscape: Counterintuition, com­mitment, compassion, communion. Behavioral and Brain Sciences, 11, 713-730. Magyarul in: Kulcsár Zsuzsanna (szerk. 2007, megjelenés alatt): Vallás és spiritualitás. Pszichológiai tanulmányok. Szöveggyűjtemény. Trefort Kiadó, Budapest. 103 Megjegyezzük, hogy ez a felfogás az ember eredendő bűnösségéről szóló zsidó-keresztény fel­fogáshoz áll közel. 104 Ide kívánkozik - ellenpéldaként - József Attila négy sora a már idézett versből: „Atyát hívtál Utazás a traumák körül

Next